donderdag, maart 26, 2015

Kinderboekenambassadeur!


Na House of Cards goed bestudeerd te hebben en na alle afleveringen van The West Wing drie keer gezien te hebben is het me gelukt: de macht grijpen. De komende twee jaar ben ik Kinderboekenambassadeur.

Wat ga ik tijdens mijn ambstermijn doen? Letterlijk Jacques Vriens opvolgen. Hij heeft het geweldig gedaan en ik zal zijn boodschap blijven uitdragen, uiteraard in mijn eigen woorden en op mijn manier. Jacques komt uit het onderwijs en heeft daar logischerwijs het zwaartepunt gezet. Ik kom uit de wereld van reclame en p.r. en zal meer in campagnes en massamedia denken.

Dat wil ik niet alleen doen. De kinderboekenwereld barst uit zijn voegen van de creativiteit. Er zijn dus ongetwijfeld auteurs, illustratoren, uitgevers, leesbevorderaars en andere boekenprofessionals met goede ideeën. Misschien kan ik vanuit mijn positie als Kinderboekenambassadeur met hen proberen om die plannen te realiseren. Iedereen kan mij wat dat betreft via Facebook of Twitter benaderen. Ik heb veel contact met Stichting Lezen, de CPNB, het Letterenfonds en de stichting Schrijver, School en Samenleving.

Ik ga me ook inzetten voor het informatieve boek als hulpmiddel bij leesbevordering. Informatieve boeken zijn namelijk een uitstekend middel om niet-lezers te veranderen in lezers. Kinderen met lees- of aandachtsproblemen houden vaak niet van lezen omdat ze tot de laatste bladzijde moeten doorlezen om te weten hoe het boek afloopt. Als ze lezen over hun favoriete onderwerp, of dat nu dinosaurussen, Ajax, paarden of Vroeg-Etruskisch aardewerk is, dan worden ze in elke alinea beloond. Dat leest voor die kinderen veel prettiger. Zo zullen ze leren lezen, met meer gemak en plezier lezen en uiteindelijk misschien ook die prachtige romans gaan lezen.

Zo. Nu eerst een Ferrero Rocher...


1 opmerking:

marius de vilder zei

u hebt groot gelijk het is te gek voor woorden dat _+ 90 procent van de nl,ders niet kan lezen. ik zelf kon al van af mijn 8e al lezen. groet marius