vrijdag, oktober 18, 2013

Jan van Scorel, Sede vacante 1523

Vandaag wordt hij geopend, de tentoonstelling over de beeldroman van Paul Teng en mij in het Centraal Museum. Het museum heeft het boek (met alle originele tekeningen) aangeschaft voor de collectie, dus Paul en ik zijn museumstukken geworden. Kan dat ook weer van mijn to-do-lijstje.

Maar wat is het mooi geworden. Gisteren heb ik het voor het eerst gezien. Ik heb een half uur lang met kippenvel door de zaal gelopen. Bij binnenkomst zie je in de verte al deze prachtige tekening van de hoofdpersonen:




En zo ziet de zaal er in zijn geheel uit. Op de lange tafel zie je de originele tekeningen van de hele strip.  Rechts achter is een werkruimte waar je zelf strips kunt tekenen. Helemaal op de achtergrond geeft paus Adrianus VI zijn zegen aan de tentoonstelling.





Rechts zie je lessenaars met daarop achtergrondinformatie over de hoofdpersonen. En 'the making of'. Dit is een voorstudie van Gioia.



Hier informatie over de bestaande personen uit de strip:




Van scenario tot complete pagina:




De tekening waar het boek mee begint:




Filmpjes waarin de inkleurster Dina Kathelyn, Paul en ik over ons werk vertellen:




Boven is een ruimte waar je het boek in een luie stoel kunt lezen. En overal hangen tekstballonnen uit het boek waarmee je jezelf kunt verstrippen op een foto:




En anders nemen andere museumstukken die rol tijdelijk over:



Dit weekend meer over het boek zelf. Ik heb veel mooie en leuke projecten gedaan in mijn carrière, maar dit is misschien wel het mooiste en bijzonderste. Tot 19 januari in het Centraal Museum in Utrecht.


1 opmerking:

Gina zei

hatsjoe!! (van het stof, hihi)