zaterdag, april 13, 2013

Wat een week...




Alleen Toffie kijkt muf en ongeïnteresseerd de andere kant op...


Het begon maandag toen ik het eerste exemplaar van Jij bent je brein in handen kreeg op de Libris Inspiratiedag. De reacties op het boek waren boven verwachting. Op woensdag lag het boek in de winkel en de volgende dag las ik al op Twitter en Facebook enthousiaste reacties van mensen die het in één avond hadden uitgelezen. Van bekenden, maar ook van mensen die ik alleen van internet ken en zelfs van volslagen onbekenden. Net als complimenten en leuke berichten van boekhandels. Daarnaast moest ik wel lachen om reacties van mensen die er al commentaar op hadden zonder dat ze één letter gelezen hadden, zoals Malou van Hintum en Pauline Slot (als jullie jezelf googelen en dit stukje lezen: hoi!). Gisteren, vrijdag, heb ik correcties aangegeven voor de tweede druk... Hij is er nog niet, maar komt er wel aan.

Woensdag verscheen er een groot stuk in Trouw, zaterdag nog in de Leeuwarder Courant en er komt nog meer aan. Bij programma's als De Wereld Draait Door en Spijkers met Koppen was er flink wat gesteggel, maar door o.a. de dood van Thatcher en het akkoord van de sociale partners heb ik beide programma's niet gehaald. In zowel 7Days als Kidsweek waren er twee pagina's uitgetrokken voor een mooie voorpublicatie. En ook heel erg fijn was een artikel in De Standaard over het boek, waar ik 'Fenomeen van de week was' - Jahaa. Het eindigde met: 'Dit is een boek dat je meteen aan je kinderen moet geven voor hun vermogen om zich te verwonderen er door schoolmeesters is uitgestampt. En als je het dan toch in huis hebt: lees het zelf ook eens.'



We zien nog net een stukje van een heel groot brein...


En dan zijn we er nog niet. Oh nee. Want gisteren was er een feestelijke lunch bij Gottmer ter ere van de eerste exemplaren van Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel. Het begon met het bespreken van een herdruk. Nog voordat er één exemplaar verkocht was. Het boek ziet er zo spectaculair uit: goud op snee, kapitaalband, preeg, linnen, etcetera. En dan de tekeningen van Floor Rieder! Oeioeioei. Zo mooi. Zooo mooi. De hele dag ben ik het aan het aaien en doorbladeren...

Goud op snee.


Deze week voelt alsof ik honderd verjaardagen in een keer heb te vieren. Want er is nog meer. Vrolijk makende reacties op mijn verhaal in het Rijksmuseumboek. Buitenlandse interesse. Het kan deze week niet op. Dat was een jaar geleden nog heel anders. Dit is dan ook een blogpost voor mij om te bewaren voor tijden dat alles tegen zit. Want die zijn er dus ook. Ik werk zeven dagen per week, lig 's nachts wakker om over boeken te piekeren en zeg heel veel af om optimaal te kunnen schrijven. En dan is het zuur als een boek flopt en uit de handel wordt gehaald.

Er komt nog veel meer moois aan dit jaar. We zijn nog niet eens op de helft. Maar ik besef wel dat zo'n jaar nooit meer voorkomt. En ik besef ook dat ik enorm veel geluk heb gehad en waanzinnig bevoorrecht ben. Reken maar.

3 opmerkingen:

Jan Paul zei

Nou ja, eigenlijk waren we voor de dood van Thatcher al uit DWDD gekieperd. Maar we stonden oorspronkelijk wel voor die dag gepland. Uiteindelijk zouden we anders dus vlak voor het programma afgebeld worden.

Anoniem zei

This post is priceless. How can I find out more?


Look at my web blog ... Impact.Ndsu.Edu

Anoniem zei

Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday.
It's always exciting to read through articles from other writers and use a little something from other websites.

Feel free to visit my webpage - www.janter.co.nz