woensdag, april 03, 2013

Help de Boekenwurm (en alle andere Boekenwurmen)



Een paar jaar geleden was ik op uitnodiging van Hanneke Koene van de Boekenwurm in Maastricht tijdens de Kinderboekenweek. Al maanden van tevoren kreeg ik een reisschema en verzoeken over eventuele dieetwensen toegestuurd. Dat klinkt overdreven, maar het zorgde er wel voor dat toen ik er eenmaal was álles tot in de kleinste details geregeld was. Ik werd opgehaald en van school naar school gebracht, zonder dat ik me ergens mee hoefde te bemoeien. En ik ben niet de enige die dit kan zeggen. Hanneke heeft tientallen schrijvers uitgenodigd die allemaal op zo'n VIP-behandeling konden rekenen.

Iemand die met zoveel zorg en toewijding een kinderboekwinkel runt gun je het allerbeste. Maar in werkelijkheid gaat het helemaal niet goed met de winkel. Ondanks alle energie die Hanneke in de winkel stopt is de kans groot dat de winkel moet sluiten. In plaats van toe te kijken heeft Manon Sikkel het plan bedacht om een enorme kinderboekenschrijversflashmob te organiseren op 22 april. Om nog een keer alle aandacht aan de winkel te geven. Om duidelijk te maken dat de nood hoog is. En om duidelijk te maken dat dit gebeurt als je je boeken alleen maar via internet koopt. Ik kan zelf niet, maar gelukkig zijn er al een heleboel schrijvers en illustratoren - niet bepaald de minsten trouwens – die wel meedoen, en het aantal groeit nog steeds.

De Boekenwurm is niet de enige winkel die het moeilijk heeft. De winkel staat symbool voor al die andere boekwinkels die weggedrukt dreigen te worden door de grote spelers. Doodzonde.

Wat dat betreft zijn er twee dingen die je moet weten:

1 Echt advies over de juiste boeken krijg je bij kinderboekwinkels zoals de Boekenwurm, waar ze de boeken zelf gelezen hebben, waar ze je vragen kunnen aanhoren en waar je precies vindt wat je zoekt.

2 Bij winkels als de Boekenwurm kun je óók via internet bestellen. Je boek wordt gewoon opgestuurd, voor hetzelfde bedrag als de andere partijen. Wie soms graag vanuit zijn luie stoel wil bestellen kan dus ook hier terecht.

Een beter advies en een betere service dus. Er is dus geen enkele reden om niet naar dit soort winkels te gaan.

Zolang ze er nog zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally
I have found something which helped me. Kudos!

Take a look at my web site ... criminal background checks