maandag, januari 21, 2013

Ik dit jaar (5)


Inderdaad, dit is Fik Meijer. 's Lands grootste classicus. En samen met hem ga ik dit jaar een boek schrijven over sport in het oude Rome: Paarden, zwaarden en rare baarden. Waar die rare baarden op slaan verklap ik nog niet, maar het is wel heel leuk. Het speelt zich grotendeels af rond het jaar 112 na Christus, ten tijde van keizer Trajanus. De tekeningen in het boek worden gemaakt door Eric Heuvel (die vorig jaar de Stripschapprijs won). In de klare lijn. Dat gaat dus prachtig worden.

Welke sporten waren er toen allemaal? De Olympische Spelen natuurlijk. Net als gladiatorenspelen. En de belangrijkste sport van toen: wagenrennen. Die sporten komen in drie delen aan bod. Elk deel volgt een sporter of trainer van dichtbij. Zo maken we niet alleen een dag in het Colosseum of Circus Maximus mee, maar krijgen we ook het levensverhaal van de sporters. Tussendoor is er ook ruimte voor de oorsprong van de sport, opmerkelijke gebeurtenissen en achtergronden en natuurlijk bijzondere wetenswaardigheden.

Normaal gesproken schrijf ik nooit speciaal voor het thema van de Kinderboekenweek. Er verschijnen dan al zoveel boeken rondom dat thema dat er een moordende concurrentie ontstaat. Bovendien vind ik dat het thema vooral gebruikt moet worden om klassiekers over het onderwerp weer een nieuw leven te gunnen. Maar dit plan lag er al. En het zal een mooie aanvulling zijn op het bestaande assortiment aan sportboeken. Bovendien ga ik ervan uit dat het langer mee zal gaan dan een Boekenweek...



Geen opmerkingen: