maandag, januari 14, 2013

Ik dit jaar (1)

In maart 2003 verscheen Ruik eens wat ik zeg, mijn eerste boek. In 2013 ben ik dus tien jaar schrijver. Nou is dat niet zo heel bijzonder, maar dat worden de boeken die dit jaar verschijnen wél. De meeste zijn zo goed als af, dus ik kan er al heel wat over vertellen. Ik heb me in 2012 helemaal het schompes gewerkt, vandaar ook dat ik dit blog wat heb verwaarloosd. Maar het was niet voor niets.

Neem nou: Jij bent je brein. Het is de jongerenversie van Wij zijn ons brein, van Dick Swaab. Het heeft  grotendeels dezelfde onderwerpen, alleen dan uitgelegd voor iedereen vanaf tien jaar (en hele slimmerds van negen).

Hoe zit dat nou met die vrije wil die niet bestaat? Kun je echt aan iemands brein zien of hij gelovig is of niet? Hoe haal je hogere cijfers? Waarom gedragen pubers zich zo raar? Al die onderwerpen uit de 'Dikke Dick Swaab' komen ook in dit boek aan bod.

De structuur is wel anders. Het boek gaat over twee kinderen die Swaab een mailtje sturen met een verzoek om informatie voor hun spreekbeurt. Zo ontstaat er een e-mailcorrespondentie waarin alle ins en outs over onze hersenen aan bod komen. En zo valt er gelukkig ook wat te lachen.

Kortom, wie Wij zijn ons brein te dik vindt, maar toch alles over het onderwerp wil weten: lees gewoon Jij bent je brein. Of nee, koop het. Als het net zo vaak gekocht worden als de dikke Dick, dan ben ik dik tevreden.




Geen opmerkingen: