maandag, oktober 15, 2012

Kutkrant



Vorige week zat de Telegraaf er ook al naast.

Gisteren ging het nog een stuk verder. De hele dag heeft dit bericht groot op de site van de Telegraaf gestaan, vanmorgen was het ook op televisie.

Het is niet eens zelf geschreven. Het is een vertaling van een nogal suggestief stuk in de Daily Mail. De journalist van die krant schrijft dat de Met Office (het Britse KNMI) een rapport heeft geschreven waaruit blijkt dat de aarde helemaal niet opwarmt. Daar zou het instituut verder weinig ruchtbaarheid aan hebben gegeven omdat het verhaal niet in hun straatje past.

In werkelijkheid was er helemaal geen rapport en heeft de journalist van de Daily Mail maar het een en ander bij elkaar verzonnen. Hier het bewijs. Zo'n 470 mensen mochten in de Telegraaf losgaan op de 'linkse kerk', 'klimaatmafia' en 'opwarmingszwendel'. Mijn ietwat genuanceerdere reactie – waar geen onvertogen woord in voor kwam – 'was niet geschikt voor publicatie'. Tja.

Zo wordt er bij enorm veel mensen een idee gevoed dat er helemaal geen klimaatopwarming is en dat de meteorologische instituten de kluit bewust belazeren. Die meteorologische instituten zelf zijn ook niet helemaal lekker. Met veel bombarie meldden die dat het noordpoolijs tot een record is gesmolten. Dat het zuidpoolijs tot een record is gegroeid lees je nergens.

Kortom: de berichten van beide kanten zijn veel te eenzijdig. En de Telegraaf is een kutkrant. Maar dat wisten we al.




1 opmerking:

Paul Weemaes zei

Ik heb ook even geprobeerd om op de site van de telegraf op beschaafde wijze op het niet bestaan van het rapport te wijzen. Resultaat hetzelfde: Geweigerd door de redactie wegens "niet geschikt voor publicatie". Het zou mooi zijn als dit veel meer ruchtbaarheid kreeg, want zoiets is natuurlijk volstrekt onaanvaardbaar.