dinsdag, september 04, 2012

De winnaar van Jouw zomergasten...

Nou las ik dat sommige deelnemers aan de Paralympics voor belangrijke wedstrijden kleine botjes braken om zoveel adrenaline aan te maken dat ze beter presteerden. Dat is nog niets vergeleken bij de deelnemers aan Jouw Zomergasten. Alles werd uit de kast gehaald om maar te winnen.

Er werd via de mail met modder gegooid over de inzendingen van andere deelnemers. Gigantische geldbedragen werden geboden. Een niet nader te noemen inzender bood een drieling aan als slaaf voor allerhande klusjes in het huis. Een ander bood een malse peuter aan als tussendoortje voor Sien. En na ernstige dreigementen moest mijn huis gecontroleerd worden op sabotage. Er bleek zomaar een gat in de gasleiding geboord te zijn. Maar met terroristen wordt niet onderhandeld.

Uiteindelijk kijkt de jury alleen naar kwaliteit. En kwantiteit. Hulde daarom aan iedereen die meerdere inzendingen stuurde. Toch stuurde de winnaar maar één fragment op. Wel met een behoorlijk lang verhaal. Stephen Fry zei eens: ‘als ik iets in elf woorden kan zeggen of in elfhonderd, dan verkies ik elfhonderd.’ En Tom Lanoye heeft ook een broertje dood aan ‘literaire anorexia.’ Schrijven is schrijven. Schrappen kan iedereen. En daarom is de winnaar…

Klaas Jan Runia!

Iedereen die heeft meegedaan ontzettend bedankt!

3 opmerkingen:

Ionica zei

Kan er over deze uitslag misschien nog gecorrespondeerd worden met de jury?

Jan Paul zei

Graag! Ik ben gek op post.

Klaas Jan zei

Nou ja! Ik sprak Edward vanavond en hij wees mij op de uitslag. Dank, doch heus, te veel eer! Ik begrijp dat Ionica nog met de jury heeft gecorrespondeerd. Welnu, als zij het alom bekende wiskundemeisje is, dan vermoed ik dat ze vast een steekhoudend argument heeft!
Ach, ik vond het al fijn dat er mensen waren die het fragment nog niet gezien hadden en onder de indruk waren geraakt van de jongeman.
En Jan Paul, ik hoop dat de commissie van aanbeveling van de jury, je moeder, het ook een fijn fragment vond.