maandag, augustus 13, 2012

Jouw zomergasten, fragment 14: Suzanne

Wat zou jóúw favoriete zomergastenfragment zijn? Hier het veertiende fragment, van Suzanne Kratsborn:

Mijn keuze voor Zomergasten is de documentaire van de opnames van de West Side Story onder leiding van de componist, Leonard Bernstein. Dat lijkt me een mooie keuzefilm. Voor nu twee fragmenten uit de documentaire.

Je moet het zien, dan begrijp je het meteen: de intensiteit waarmee muziek gemaakt wordt (gespeeld, gezongen en gedirigeerd) is zo mooi om te zien. Ik ben een groot liefhebber van de muziek van Leonard Bernstein. Mooier dan een uitvoering gedirigeerd door de componist zelf wordt het niet. Mijn favoriet is One Hand, One Heart gezongen door José Carreras en Kiri te Kanawa, een prachtig liefdeslied. Er wordt zo van binnen uit muziek gemaakt, elke keer als ik dit zie krijg ik weer kippenvel. In het fragment is ook te zien dat Bernstein zelf ontroerd is.





In dit fragment zingt José Carreras het bekende lied Maria. Als de opname meerdere keren opnieuw gedaan moet worden door fouten van de tenor en opeens een stem door de luidspreker klinkt 'time's up' is de frustratie bij Carreras en Bernstein zichtbaar groot. Het resultaat is een prachtige opname van West Side Story, inmiddels meer dan 25 jaar oud, maar voor mij onevenaarbaar. De documentaire over de opnames vormt een mooi historisch document.

En dan nog een extraatje: een uitvoering van de Mambo uit West Side Story. Om dezelfde reden voor mij favoriet: intensiteit, passie en plezier spatten er vanaf! Het Simon Bolivar Orkest is voortgekomen uit een project El Sistema (muziek voor ieder kind) in Venezuela. Ook de dirigent Gustavo Dudamel heeft als kind aan dat project deelgenomen. Op deze manier kan muziek je eigenlijk niet níét raken.

In juni speelde het orkest o.l.v. Dudamel in het Concertgebouw in Amsterdam als afsluiting van het Holland Festival. Inclusief deze toegift. Het publiek ging uit zijn dak. Ik ook! Het was geweldig om daar bij te zijn.

Geen opmerkingen: