donderdag, mei 24, 2012

Zes misverstanden over Twitter



De laatste tijd blog ik wat minder, zoals je gemerkt hebt. Dat is deels te danken aan de drukte. Maar ook aan Twitter en Facebook, waar ik wat actiever ben.
Veel mensen snappen Twitter niet. Ze vinden het maar een vreemde graffitimuur voor mensen die je graag meer vertellen dan jij wilt weten. Dat is jammer. Twitter is een enorm verkeerd begrepen medium. (Voor Facebook geldt trouwens hetzelfde, maar dan op een andere manier). Daarom zes misverstanden op een rijtje.


1 Twitter is voor mensen die melden dat ze naar de wc zijn gegaan of koffie hebben gezet.
Dit soort twitteraars zit er inderdaad tussen. De kans is alleen heel klein dat je dit soort berichten krijgt als je ze niet wilt hebben, want je bepaalt zelf wie je volgt. Zit er per ongeluk zo iemand tussen dan volg je die persoon gewoon niet meer. Krijg je die berichtjes nooit meer te lezen.


2 Twitter is niets voor mij.
Dus je bent niet geïnteresseerd in het nieuws, je vindt humor meer iets voor mensen in de stad, je houdt niet van kunst en mooie foto’s en je wilt belangrijke ontwikkelingen liever missen of als laatste horen?
Twitter is het snelste medium. Als er interessante ontwikkelingen zijn of als er groot nieuws is, dan lees je daar het eerst over op Twitter. Je kunt je favoriete journalisten volgen, en die sturen weer links naar artikelen van hún favoriete journalisten. Dus ook qua achtergronden is Twitter een perfect medium. Daarnaast zitten er veel grappige mensen op Twitter. Ik moet gemiddeld enkele keren per dag onbedaarlijk hard lachen om sommige berichtjes. En ik zie dankzij Twitter de mooiste filmpjes, foto’s en bijzondere kunstprojecten.


3 140 tekens is veel te oppervlakkig.
Twitter bevat juist vaak links naar uitgebreide artikelen, blogs, filmpjes of zelfs documentaires. Dus dat is onzin.


4 Ik heb geen tijd voor Twitter.
Geen tijd om 140 tekens te lezen? Ik heb ergens gelezen dat je gemiddeld ongeveer drie A-viertjes aan tekst binnenkrijgt als je 100 mensen volgt. Verspreid over de dag. Dat lijkt me niet zo’n probleem. Twitter is voor mij overigens een concurrent van televisie, computerspelletjes en verstrooiing. Niet van werk of belangrijke dingen.


5 Ik heb niets te melden.
Dan hoef je ook niets te melden. Veel mensen zijn alleen lezer, ze schrijven zelf niets. Er zijn ook dagen dat ik alleen maar lees en niets schrijf. 


6 Ik weet niet wie ik moet volgen.
Je kunt allerlei mensen en media volgen. Vrienden, collega’s, schrijvers, journalisten, komieken (die vallen trouwens in 99 van de 100 keer zwaar tegen), columnisten, je favoriete artiesten (idem), sporters, tijdschriften, culinaire sites, enzovoort enzovoort.  




Ik vind 140 tekens te kort. Ik heb liever Facebook.


Dat snap ik. Goed argument. Je mist alleen wel interessante Twitterberichten.

6 opmerkingen:

Wilma zei

Helemaal mee eens! Ik voer dit soort discussies vaak, met name met Facebookgebruikers. Die willen bijvoorbeeld mijn vakantiefoto's zien. "Kom maar langs" zeg ik dan.
Twitter is voor mij sociaal genoeg. Een heerlijk medium. Actueel en goed voor zeker 10 brede glimlachen per dag.

Koeopeenmotor zei

Ik baal er zo van dat John Cleese op Twitter helemaal niet leuk is.

Jan Paul zei

Ik vrees dat John Cleese nergens nog echt leuk is... Het lijkt wel alsof hij de laatste jaren is vervangen door een dubbelganger.

Igor zei

Tegenwoordig moet John Cleese leuk zijn om z'n enorme alimentatie(s) te kunnen betalen. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

PS: als mensen mij voortaan vragen waarom ik zo'n liefhebber ben van Twitter zal ik ze op bovenstaande tekst wijzen.

Diet zei

Mooi! Zo staat het handig op een rijtje. Je kunt ook van deze kant de doorgestuurde twittercritici verwachten.

Ionica zei

Iedereen op Twitter is ook zo vriendelijk. Nuja, behalve Sien dan.

Wat ik misschien wel het allerfijnste vind aan Twitter is dat de mensen in mijn tijdlijn zo behulpzaam zijn. Zoek je als journalist een bijzonder iemand voor een interview, wil je lekker eten in Leiden of zoek je de fijnste zomerplaat? Vraag het aan Twitter en je hebt zo antwoord (en vaak nog een goed en verrassend antwoord ook).