dinsdag, mei 08, 2012

Zelfsturende auto's



In Groeten uit 2030 schreef ik over zelfsturende auto's. Het zal niet lang meer duren of ze zullen er echt komen. Niet omdat de techniek nu eindelijk zo ver is (die techniek is er al jaren), maar omdat de wét zo ver is. 

Iedereen kent Google van de zoekmachine, het Androidplatform, Gmail en de tientallen sites als Youtube, Google Maps en Blogger. Maar Google doet nog veel meer. Veel, veel meer. Ook op gebieden die niets met internet te maken hebben. Vaak in het geheim. Een van die geheime projecten was tot een paar jaar geleden de zelfsturende auto. Het was een privéproject van een van de oprichters nadat hij zijn beste vriend had verloren door een auto-ongeluk. Zijn doel was niet om auto's te maken die net zo veilig waren als menselijke bestuurders. Zijn doel was om auto's te maken die honderd keer veiliger zijn. En dat is aan het lukken. 

De auto die je hierboven ziet heeft al duizenden kilometers gereden door de drukste straten van Los Angeles, over snelwegen met files en over slingerende bergweggetjes, zonder een krasje op te lopen. 

Het kan dus al. Maar tot nu toe moest er voor de veiligheid altijd een bestuurder met rijbewijs achter het stuur zitten. Dat is nu voorbij. In de Amerikaanse staat Nevada mag de auto nu helemaal zelfstandig rijden. Nu nog in de rest van de wereld.

11 opmerkingen:

Ionica (de slechtste chauffeur van Nederland) zei

Hij kan zeker ook heel goed inparkeren? Ik weet al wat voor auto ik later wil...

Jan Paul zei

Nou... zelf inparkerende auto's zijn nu al te koop. Zelfs in Leiden. En met de royalties van Vallende kwartjes moet zo'n auto ongetwijfeld binnen je financiële bereik liggen. Oh nee, toch niet. Want je hebt al dat geld weer geïnvesteerd in reclame op dit blog.

Pascale zei

Ja Ionica, mijn broertje heeft dat al een poos op zijn auto. Schijnt heel goed te werken. Er moet wel iets van een paaltje, auto of ander ijkpunt staan; op een leeg parkeerterrein werkt het niet. Maar volgens dit stukje is het voor jou een eitje, hoor. Kwestie van de overhang, wielbasis en één soepele beweging. http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/24/leer-fileparkeren-met-wiskunde

Jan Paul zei

Oh... Gewoon √[(r²-I²)+(I+k)²-(√(r²-I²)-w)²]-I-k? Simpel.

Jan Paul zei

Ja, zonder paaltje of ijkpunt werkt het niet: http://www.youtube.com/watch?v=nYCRujUspA8

Pascale zei

Precies, dat is het makkelijke van formuletjes: gewoon invullen. Ik moet wel zeggen, die soepele beweging doet het 'em. Heerlijk, dat filmpje. Vette asmr wat mij betreft. Mooi ook dat uitstappen halverwege.

Ionica zei

Die formule heb ik al zo vaak bestudeerd, maar het helpt niets. Ik vond dat filmpje van het lege parkeerterrein erg herkenbaar.

Ach, eigenlijk vind ik alles aan autorijden vervelend, niet alleen het parkeren. Dus ik wacht nog even met een auto kopen tot wij ook in zo'n gave zelfsturende auto mogen rijden. Of tot ik genoeg royalties heb om een chauffeur te huren. Die reclame hier moet zich toch binnenkort gaan terugbetalen...

Stefan zei

Nu ook nog auto's zonder bestuurders op de weg? En met al die extra auto's zou het dus nog veiliger moeten worden? Dat moet je me eens uitleggen.

Diet zei

Ligt het aan mij dat ik niet snap wat een auto zonder mensen erin uberhaupt voor zin heeft?

Jan Paul zei

Het doel van Sebastian Thrun, het brein achter het project, is om auto's veiliger te maken. Dat kan met bestuurderloze auto's die niet drinken, niet in slaap kunnen vallen en beter anticiperend kunnen rijden. Bijkomende voordelen zijn dat je in de auto kunt werken, dat je geen rijbewijs hoeft te hebben en dat je met alcohol op nog naar huis kunt in je auto. Files ontstaan doordat auto's slecht op elkaar reageren. Bestuurderloze auto's kunnen de ideale rijsnelheid aannemen om files te beperken of te voorkomen. Dat doen ze sowieso al door minder ongelukken te veroorzaken.

Passagierloze auto's hebben dezelfde voordelen, maar dan als het gaat om transport. Thruns doel is om wereldwijd jaarlijks tienduizenden doden te voorkomen. Dat gaat hem lukken. Ik denk nog voor 2020.

Corien zei

ik ga meteen patent aanvragen op de naam 'vleermuisauto'. Ik wordt rijk, RIJK, RIIIIIJK!!