woensdag, maart 28, 2012

Terug naar Bologna

De afgelopen dagen had ik een flinke ruzie met Blogger dat telkens een foutmelding gaf en mijn posts verwijderde, maar alles lijkt het weer te doen. De posts staan wel op Villa Kakelbont.



Sommige boeken dwalen nadat je ze gelezen hebt nog een tijd door je hoofd. Ze hebben iets intrigerends waar je niet direct de vinger op kunt leggen. Wat maakte het zo bijzonder? Wat wringt er nog? De beurs in Bologna had ook zoiets. Er was een bepaalde sfeer waar ook niet direct de vinger op kon leggen. Maar het voelde ánders.

Ging het dan slecht met de uitgevers? Nee, zeker niet. Er zijn genoeg uitgeverijen die lastige tijden doormaken, maar vele hebben een uitstekende beurs gehad. Bovendien lijkt de internationale markt aan te trekken. Een paar jaar geleden hadden sommige hallen nog grote lege plekken. Nu was de hele ruimte weer gevuld. Wat was er dan? Nu pas weet ik het. Niemand zei het direct, maar het is onzekerheid. Voorzichtigheid. Stilte voor de storm. De storm van een misschien instortende economie, maar ook een storm van e-books, nieuwe media en apps. Wanneer komt die storm? Hoe zwaar wordt hij? Richt hij veel schade aan of zorgt hij juist voor een aangename frisse bries? Wat doet de concurrentie met die storm? Hebben andere landen de wind mee of tegen?

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Als je nu besluit om in te zetten op een dure strategie waarin nieuwe media een belangrijke rol spelen heb je de kans dat de technieken al achterhaald zijn voordat de boeken en apps klaar zijn. De concurrentie maakt dan voor minder geld iets mooiers. ‘Kijken, kijken, nog niet instappen…’ lijkt het motto momenteel. Op de stands werden dan ook bijna alleen maar boeken verkocht. Bij de presentaties draaide het vrijwel uitsluitend om nieuwe media. Een merkwaardig verschil.

Ik heb inmiddels behoorlijk wat gezien op het gebied van apps en nieuwe media. De grootste uitdaging lijkt me om de warmte van een boek over te brengen op een kille drager als een iPad. Illustraties op papier voelen veel directer, persoonlijker en veel exclusiever aan. Bij mij tenminste. Hoe dat komt weet ik niet. Maar zolang dat verschil blijft hou ik een sterke voorkeur voor het papieren boek. De tekeningen die Mies van Hout me liet zien deden me véél meer dan de spectaculairste apps.

Geen opmerkingen: