vrijdag, maart 09, 2012

Hoe word je schrijver?

Hoe word je schrijver? Dit is mijn verhaal en ik denk dat sommige mensen met schrijfaspiraties daar wel wat aan kunnen hebben.

Al jaren had ik ambitie om schrijver te worden. Ik dacht alleen dat dit nooit zou gaan lukken. Daarom ging ik de reclame in, want ik wilde iets creatiefs doen. Na mijn studie kon ik kiezen uit een groot reclamebureau met bekende merken als klant, of een klein bureautje waar ook een uitgeverij aan vast zat. Het werd uiteraard dat laatste. Bij dat bureau schreef ik naast gewone reclameteksten ook boeken in opdracht van merken. Een boekje voor Grolsch, voor de KLM, voor Nivea en tientallen andere merken, waaronder Center Parcs. Het boek voor Center Parcs ging over de natuur op die parken en tijdens de research daarvoor ontdekte ik allerlei geweldige dingen. Bijvoorbeeld dat planten konden praten. Met elkaar en met dieren. Waarom wist ik dat niet? Waarom bestond er geen boek met dit soort informatie? Dat boek moest er dus komen en ik ging het schrijven.

Nu ben ik geen bioloog, dus een boek voor volwassenen over dit onderwerp zou voor mij wat te hoog gegrepen zijn. Maar voor kinderen…

Zo’n boek zorgde alleen wel voor heel wat werk naast mijn baan. Bovendien wist ik nog absoluut niet zeker dat het ooit gepubliceerd zou worden. Want hoe krijg je uitgevers nu zo ver dat ze jouw boek kiezen uit die enorme stapel manuscripten die ze wekelijks binnenkrijgen? Eerst schrijven en dan maar hopen dat het wat wordt betekende dus een enorme inspanning voor een piepkleine kans. Ik verplaatste me ook in de redacteurs. Hebben die wel zin in nog een dik manuscript?

Daarom schreef ik alleen het idee op, met een synopsis, een inhoudsopgave en een proefstukje. Meer niet. Dat stuurde ik op naar twaalf kinderboekenuitgevers. Van een enkele uitgeverij hoorde ik niets. Andere uitgeverijen zeiden ‘nee’. Eén uitgeverij zei ‘ja’. En Querido zei: ‘misschien.’

Querido!

De uitgeverij van al mijn helden! Ik ging voor de misschien.

De ‘misschien’ had te maken met twee dingen. Ten eerste vonden ze mijn idee niet goed genoeg. Ten tweede moest ik nog bewijzen dat ik Queridowaardig kon schrijven. Ik moest daarom eerst een ander concept bedenken. Dat werd het idee voor ‘Ruik eens wat ik zeg.’ Goedgekeurd dus. Daarna volgde het proefhoofdstuk. Geloof het of niet, maar in dat proefhoofdstuk deed ik alles verkeerd wat ik maar verkeerd kon doen. En dat was ideaal. Want in de tweede versie wist ik precies waar ik de tekst op moest toetsen. Die was dus wél goed. Het boek ging door! Er kwam een contract (overigens pas toen het boek al af was, maar dat gebeurt heel vaak)! En het boek won nog een Vlag en Wimpel ook. Dat zou overigens nooit gebeurd zijn als ik in de persoon van Dik Zweekhorst geen onvoorstelbaar goede redacteur had gehad.

8 opmerkingen:

Mevrouw Kinderboek zei

Wat leuk om te lezen. Maar nu denk ik de hele tijd: 'En toen?':-)

Wordt vervolgd?

Jan Paul zei

Ja! Wordt vervolgd...

dirk zei

zeg je ook wat je fout deed (dan kan ik er ook wat van leren)

Jan Paul zei

Mijn grootste fout was dat ik álles wilde vertellen zonder een specifiek thema te hebben. Zo kreeg je vooral een losse verzameling wetenswaardigheden.

Nu vormt elk hoofdstuk een afgerond verhaal met één thema. Er moesten dus wat darlings sneuvelen.

Een andere fout was ik dat ik soms op een te kinderlijk niveau schreef. Op de hurken heet dat in vaktermen. Je moet juist schrijven met de stem van een volwassene.

Mijn alinea's waren heel kort, dat vond ik er prettiger uitzien voor kinderen. Er zat ook geen structuur in, het waren allemaal losse op zichzelf staande stukjes, zoals in een tijdschrift.

Dat laatste mag bij uitgeverijen als Kluitman overigens weer wel. Kijk maar naar Waanzinnig om te weten.

Anoniem zei

Ik ben Isabel en 12 jaar. het klinkt gek, maar ik wil schrijbver worden het heb mijn verhaal al bijna af, nu wilde ik vragen...
-Hoe word je schrijver?
-Waar moet je opleten bij een verhaal?
-Heb je nog tips voor mij?

alvast bedankt!!

Jan Paul zei

Isabel, je moet gewoon beginnen. Da's tip 1. Maar dat kan iedereen.

Tip 2 is doorzetten tot je boek af is. Dat kunnen er maar weinig.

Tip 3 is doorgaan als het tegenzit. Dat kunnen er maar héél weinig.

Anoniem zei

Ik verzin verhalen in mijn hoofd als ik me vsrveel en ik hoop dat ik ze ooit opschhrijf en naar den uitgeverij stuur maar daar heb ik geen geduld voir

C.v L zei

Ik ben C.v L
na een leven van zeer zeer zeer veel shit, schrijf ik onder een pseudoniem een boek wat er allemaal gebeurd is in een verhaal vorm. puur om van me af te schrijven. Ik heb nog nooit geschreven maar als ik zo div psych boeken lees is mijn boek voor lezers best indrukwekkend.
ook heb ik ontdekt dat ik best schrijvers talenten heb.
het zou de 1e stap zijn.
zou jij het boek uitgeven onder een pseudoniem ?
en zo ja hoe moet ik dat uitgeven doen, welke weg moet ik gaan bewandelen.