dinsdag, maart 13, 2012

Het vervolg

Goed. Waar waren we? O ja! Het tweede boek. Een nieuw deel voor de Querido IQ-reeks van ‘Ruik eens wat ik zeg’ lag voor de hand. En als het aan mij lag was er ook een mooi onderwerp: de Romeinen. Bij Querido wisten ze dat nog niet zo zeker. Zij hadden liever wat originelere onderwerpen. Koeien, Mars, de taal van Dieren, de VOC… net iets spannender. Maar ik wilde graag laten zien dat mijn idee perfect zou zijn voor de reeks. Toch ging na een jaar de stekker uit het plan. Querido wilde definitief niet.

Een ander onderwerp dus. Maar dat was snel gekozen: spionage. Bij Querido vonden ze het ook een leuk idee. Een jaar lang las ik van alles over de KGB, de Mossad, CIA, MI5, enzovoort. Het eerste hoofdstuk was na een enorm geworstel eindelijk af. En toen kwam het telefoontje: het boek ging niet door. Zowel Van Goor als de Fontein hadden in hun aanbieding een non-fictieboek over spionage. Een derde boek, ook nog eens ná die andere twee, zou zinloos zijn. En daar hadden ze natuurlijk gelijk in.

Gelukkig kreeg ik een leuke opdracht tussendoor. Marjolein Hund had als afstudeeropdracht een mooi prentenboek gemaakt. Van Goor wilde dat wel uitgeven, er zat alleen nog geen tekst bij. Dat mocht ik doen. Zo volgde in 2005 eindelijk ‘mijn’ tweede boek: ‘Alles uit de kast.’

Maar er was meer. In Bologna maakte ik kennis met Piero Stanco van Kluitman. Hij had het plan voor een Nederlandse versie van de reeks ‘Waanzinnig om te weten’ en zocht nog een auteur. Nou, dat wilde ik graag doen. Ik had ook twee leuke onderwerpen voor hem: de Romeinen in de lage landen en spionage.

Er volgde nóg een opdracht: het verboeken van het scenario van ‘Zoop in India’ voor Van Holkema en Warendorf. En nog één, tot dan toe de moeder aller opdrachten: een boek maken over het Jeugdjournaal. Twee maanden liep ik mee in Hilversum met de medewerkers van het programma en dat was een feest. Ik kijk niet zo heel erg op tegen supersterren, maar ik vind het toch wel leuk om te kunnen zeggen dat ik bij Shakira in de hotelkamer heb gestaan en Ivanhoe/Lord Brett Sinclair/James Bond een hand heb gegeven. En in de tussentijd had ik een nieuw idee voor Querido.

Een boek over de geschiedenis van Amsterdam.

Geen opmerkingen: