maandag, maart 19, 2012

Bologna


Vandaag vertrek ik naar Bologna, naar de jaarlijkse kinderboekenbeurs. Ik kom daar al sinds 2002. Nog voor mijn eerste boek dus. Het manuscript was toen al wel voor een groot deel af, dus ik kon er al veel over vertellen. Dat leverde een kleine triomf op toen ik op een avond met allerlei uitgevers aan tafel zat die mijn boekvoorstel hadden afgewezen. Ineens kwamen er vragen als: ‘Weet je nog naar wie je je idee hebt gestuurd?’, ‘Heb je al getekend bij Querido?’ en ‘Wat stond er precies in onze afwijzingsbrief?’. Het werd een leuk diner.

Bologna is geweldig. Op geen andere beurs zie je zoveel vrolijke gezichten als hier. Het is een klein feestje. Dat komt natuurlijk door de prachtige stad en de belofte van de lente die je daar nu al voelt. Maar het komt ook door de mensen. De kinderboekenwereld is een prettige wereld. En je komt elkaar wel tegen op uitgeversfeestjes en boekenevenementen, maar je spreekt elkaar dan toch altijd maar heel vluchtig. In Bologna kom je elkaar dagenlang tegen. Dat levert altijd weer nieuwe ideeën, inzichten en plannen op.

Tijdens mijn eerste avond in 2002 dineerde ik in een klein gezelschap met Max Velthuijs. Hij was er toen voor de 43e keer, had hij geteld. Het wordt mijn elfde keer, maar ik hoop zijn aantal te overtreffen.

Geen opmerkingen: