zondag, maart 11, 2012

Aandacht!


Mijn eerste boek was gepubliceerd. En toen? Tja. De eerste tijd was er nog genoeg aandacht. Ik kreeg mooie recensies en voldoende aandacht in de media. Ik mocht mijn verhaal onder andere houden in Cappuccino, maar vooralvooralvooral ook in het onvolprezen Vlaamse programma Jongens en wetenschap. Voor dat laatste had ik zelf een beetje gezorgd.

Ik had een dankwoord in het boek geschreven aan de presentatoren Sven Speybrouck en Koen Fillet voor alle inspiratie die hun programma mij bezorgd had (waar geen woord van overdreven was, ik vind het nog steeds het leukste op de radio ooit), en vervolgens had ik het boek naar ze opgestuurd. Prompt volgde een uitnodiging voor een interview in de studio in... Amsterdam. Van daar zou ik live verbonden worden met het Omroepcentrum in Brussel. Maar dat wilde ik niet. Ik wilde mijn helden persoonlijk ontmoeten. Dus toog ik naar België. Het werd een leuk dagje uit dat ik uiteindelijk vierde met een plens kriek en een bord garnalenkroketten op de Grote Markt. Wederom volmaakt gelukkig.

Maar na een maand kwam de stilte. Geen recensies, geen interviews, geen aandacht meer. Waren er al reacties op Bol.com? Nee. Had een lezer op internet iets aardigs over mijn boek geschreven? Nee. Kreeg ik een uitnodiging voor een spannende lezing? Nee. Niets van dat alles. Wie dus wil schrijven om aandacht te krijgen kan beter een ander vak kiezen. Er is maar één motief om te schrijven, en dat is omdat je een verhaal wilt vertellen. En dat moet je héél graag willen, want het gaat niet vanzelf. Dat merkte ik bij het schrijven van het tweede boek...

1 opmerking:

Claudia Jong zei

En toen en toen? Ik wil er alles over weten, over hoe dat moet, een tweede boek. Ik zit er midden in! Kom snel met het vervolg Jan Paul, alsjeblieft...