woensdag, januari 25, 2012

Ik dit jaar


Wat gaat 2012 brengen, janpaulschuttentechnischerwijs gezien? Interessante dingen. In maart verschijnt er van mij een boek voor kopp-kinderen. Kopp staat voor 'kinderen van ouders met psychische problemen'. En dat zijn er veel. Heel veel. Maar daarover later meer. Ook over de verspreiding. Want het is niet via een gewone uitgever verlopen, maar via een stichting.

Daarnaast verschijnt er een boek met prachtige natuurfoto's bij Gottmer en het Davidsfonds waarvoor ik (in 2010!) de teksten heb geschreven. Hier meer informatie. Het zal overigens 'Kijk je ogen uit!' gaan heten, omdat Papieren zoo teveel op Papieren museum lijkt.

Morgen bespreek ik bij Gottmer een (semi-prenten)boek dat extreem losjes is geïnspireerd op de grappigste sketch ooit. Kees de Boer illustreert het, dus dat wordt heel erg leuk. Wie overigens verwacht dat mijn tekst net zo grappig is als die van de Four Yorkshiremen zal van een koude kermis thuiskomen, want dat bestaat natuurlijk niet. Maar ik ben tevreden over de tekst en kan uiteraard verder heerlijk aanleunen tegen het vakmanschap van Kees.

Ook komt er een boek over de leukste diertjes op aarde (na Sien): ringstaartjes. In het voorjaar ga ik daar weer mee verder, als de beestjes weer naar buiten mogen.

Ik leg momenteel de laatste hand aan het stripboek dat ik voor Paul Teng schrijf over Jan van Scorel. Dat zal pas in 2013 verschijnen, want Paul heeft nog veel te doen. Maar het is sensationeel wat hij tot nu toe heeft getekend. Waanzinnig goed.

Over 'waanzinnig goed' gesproken. Er komt een Gouden Boekje van mij bij Uitgeverij Rubinstein over de Nachtwacht. Niet dat mijn verhaal per se zo waanzinnig goed is, de tekeningen van Martijn van der Linden zijn dat in elk geval wel! Kijk maar.




Het jaar zal verder vooral in het teken staan van een boek over het leven op aarde, waar ik met onvoorstelbaar veel plezier aan werk. Ik lees zo nu en dan stukjes voor aan Sien en die blijft dan zelfs wakker. Dat is nog nooit gebeurd.

Er zijn meer plannen, maar die zijn nog te prematuur om over te bloggen.

3 opmerkingen:

Ionica zei

Wat leuk om al je plannen te lezen! Ik ga sparen om al die boeken te kopen.

Richard zei

Als ik het even samenvat: je schrijft vooral wat tekstjes bij de briljante illustraties van anderen. Dat valt me toch een beetje tegen van je.

Jan Paul zei

Zo makkelijk kan het zijn, Richard!