vrijdag, december 23, 2011

De top drie van Maarten

De top drie van Maarten Sprenger gaat over filmcredits. En daar ligt nogal wat moois: vaak met muziek van Ennio Morricone, Maurice Jarre, Ryuichi Sakamoto... Bovendien schreef de scenarist William Goldman dat de eerste tien minuten van een film de beste moeten zijn, omdat daar het hele slagen van een film van af hangt. Hier komt de top drie van Maarten, en dat is een mooi lijstje:

Omdat ik ergens in een vergeten hoekje 25 dvd's met 1000 filmtitels heb liggen - verzameld in de jaren '90 - en omdat ik ook de database die erbij hoort niet meer kan vinden, leek het me aardig eens te kijken wat ik 'out of the blind' op youtube e.a. kon vinden van al dat schoons. Daaruit heb ik mijn Filmcredit Top 3 samengesteld. Al moet ik eerlijk zeggen dat de schoonheid van het trio zelf me ook boeide en er dus vele andere kanshebbers afvielen. Overige tops in deze stack op: http://delicious.com/stacks/view/CIJrLf


1. For a few dollars more - Sergio Leone


2. Jacky Brown - Quentin Tarantino

(En bekijk ook The Graduate)

3. Le Samourai - Jean-Pierre Melville

1 opmerking:

Igor zei

Ik heb heel veel zin gekregen om Le Samourai te kijken.