dinsdag, december 27, 2011

De top drie van Gina

Blogvriendin Gina staat elk jaar wel garant voor een goede top drie, en die van dit jaar mag er ook weer zijn...


Nou, zag dus je aankondiging en schoot bijkans in de stress, dat wil ik toch
niet missen eigenlijk, maar ik heb even geen inspiratie, druk druk druk.

Maar zo'n Top 3, dat is een traditie die gewoonweg niet kan worden
overgeslagen, zodoende. 2011 is vliegensvlug voorbij gegaan en of mijn
geheugen laat me in de steek, of er is weinig dat echt diepe indruk op me
maakte. Daarom een Top 3 van wat er na enige overweging toch uit blijft
springen.

Om niet altijd maar een Top 3 aan dieren te wijden, heb ik nu gekeken naar
Dieren, Dingen en Eten (dit laatste met dank aan Ingrid Cremers die me
daartoe inspireerde)

Nummer 3: Eten.



Het is vegetarisch en van oorsprong een bijgerecht uit de Indonesische
keuken. Een van mijn favorieten aller tijden. Met een blok tempeh (bij de
toko kopen, zeer gunstig prijsje) kun je namelijk iets heel lekkers maken.
Om zo te snoepen of bij de rijsttafel. Een lekker kant-en-klaar recept is
hier http://www.aziatische-ingredienten.nl/recept-tempeh-kering/ te vinden,
maar het kan ook iets simpeler als je bepaalde kruiden niet in huis hebt.

In plaats van de pepers of lombok, volstaat een flinke eetlepel sambal. Wel
niet van die zoute sambal oelek svp, maar bijvoorbeeld sambal badjak van
koningsvogel. En ik gebruik verder ketjap en wat citroensap.

Zonder de gula Jawa (Indonesische bruine suiker) en laos is het ook nog
lekker. Zoals gezegd gebruik ik ketjap manis, zoete ketjap dus. Het
belangrijkst is dat je de suiker (3 of 4 theelepels) goed mengt met de (zelf
te bakken) uitjes en knoflook, de ketjap, een scheutje citroensap zodat de
"boemboe" lekker kan carameliseren. Is de suiker gesmolten en met de andere
ingredienten vermengd, dan het vuur uit en de gefrituurde tempeh reepjes
voorzichtig met de boemboe vermengen in een schaal. Je kunt er ook nog
frites sticks (naturel) doorheen doen, is vooral handig als je de helft al
hebt staan opsnoepen voordat je dit (bij)gerecht aan je bezoek presenteert!

Eet of snoep smakelijk!


Nummer 2: Dingen


Dat heeft toch ook wel weer met eten te maken. Maar het is wel een bijzonder
ding. Ook nog vandaag 22 december pas gevonden, in een kringloopwinkel. Deze
stoompan is echt iets uit de jeugd. Mijn oma en tantes en moeder stoomden
hier de rijst in, in grotere uitvoeringen van deze kleinere versie, lang
voordat de magnetron de stoomkunst uit de keuken verdreef. Al jaren zoek ik
naar zo'n klein grijs gewolkt emaille stoompannetje en ik kwam het wel vaker
tegen, maar dan zag de pan er toch te gehavend uit, of gewoon smerig en
aftands. Dit pannetje stond vandaag bescheiden achterin het rek, niet echt
voor een weggeefprijs (ook kringloopwinkels willen geld verdienen), maar
laag genoeg dat mijn "hebbu!!" belletje luid bleef rinkelen. De Vondst van
het Jaar 2011 dus, voor mij! Ze maken ze zo niet meer, dus alleen nog
sporadisch beschikbaar via overlevering, marktplaats, kringloop- of
brocantezaakjes. En uiteraard smaken je groenten er veel beter mee. En het
is nog gezonder ook!


Nummer 1: Dieren




Dit is een onderwerp waar ik sinds het begin van december fanatiek mee bezig
ben, zeg maar als onderzoeksjournalist die stiekem politie-commissaris met
vetorecht had willen zijn. Via een wereldwijd netwerk van dierenvrienden,
Let's Adopt! Global, werd dit fenomeen me eens goed onder de neus gewreven.
Ik hield er een slapeloze nacht aan over. En besloot toen iets te doen.
Amerikaanse en Canadese puppy makelaars importeren speciaal gefokte hondjes
uit Zuid-Korea en verkopen deze diertjes voor schandalig veel geld. Van 3000
tot soms zelfs 13.000 dollar. De vrouwen die dit soort hondjes willen en
kopen, hebben ongetwijfeld een hormonale stoornis, een echtgenoot met veel
geld op de bank en een designer tas waar dit hondje precies in past. Zo
worden ze soms ook genoemd, designer breeds.

Het is een schandalige manier van doen, vooral als je weet dat er dagelijks
duizenden honden en katten worden vergast in speciaal gemaakte gaskamers.
Die overpopulatie wordt veroorzaakt door de mens die zijn hond of kat niet
steriliseert, zijn minihondje te arbeidsintensief vindt en onder het mom van
"de kinderen zijn allergisch" de teacup pup weer afserveert.

Er is echter een wet, de Farmbill van 2008, die het verbiedt om pups jonger
dan 6 maanden te importeren. Die wet moet echter door de USDA, United States
Department of Agriculture nog in werking worden gezet. En daar zijn ze wat
dit betreft niet zo snel in, blijkbaar. In samenwerking met Deborah Howard
van C.A.P.S. Companion Animal Protection Society zijn we nu hard aan het
werk om allerlei gegevens (bewijzen) te verzamelen tegen sommige puppy
makelaars zodat deze door de wet gestopt kunnen worden en hun lucratieve
maar vreselijk onethische zaakjes moeten opdoeken. Ze schromen er namelijk
ook niet voor om zieke pups te verkopen, handtekeningen op
gezondheidsverklaringen te vervalsen en meer van dat soort ongein.

Dit is een van die dingen waar internet, het wereldwijd met elkaar in
verbinding kunnen staan, een geweldige uitvinding in blijkt. We gaan nog een
petitie starten (meer voor publiciteit en het onder de aandacht van mensen
brengen) en er is een weblog: http://banteacuppuppytraders.wordpress.com.

1 opmerking:

Ingrid Cremers zei

Altijd fijn als ik iemand kan inspireren. ;-)