zaterdag, december 24, 2011

De top drie van Bibi

De top drie van Bibi: dieren in het nieuws in 2011...

Ik heb toch gekozen voor een topdrie dichtbij huis.
Het wordt dus een dierentopdrie.
Een diereninhetnieuwstopdrie.
Hier komen de beesten die mij in 2011 het meest van het werk hebben gehouden. En dan doel ik dus niet op het harige beest aan mijn voeten, dat een nieuwe hobby heeft bedacht: water drinken op het balkon, en omdat er geen hondenluikje is moet een lakei telkens de deur voor haar opendoen. Ik ben die lakei. Ik ben al weken verkouden, maar een nieuwe hobby moet je niet in de kiem smoren, wie weet leidt het nog tot iets moois.

Hier zijn ze:

Op drie staat Happy Feet.



De keizerspinguïn die afdreef naar Nieuw-Zeeland en dacht dat zand sneeuw was. Hij werd Happy Feet genoemd, maar dat was een ongelukkige naam, want hij was allesbehalve Happy. Hij onderging een aantal operaties waarbij het zand dat hij voor sneeuw aanzag uit zijn maag werd verwijderd. Toen hij genezen was werd Happy Feet weer in vrijheid gesteld. Misschien was het geld op, misschien houden Nieuw-Zeelanders van een experimentje, maar ze brachten Happy Feet een heel klein stukje in de richting van zijn thuisland: Antarctica. Hij klom terug de loopplank op toen ze hem op zee vrijlieten. Maar hij kreeg een schop en daar ging Happy Feet, gezenderd en weldoorvoed, het water in. Hij kwam niet ver. Happy Feet had geen richtinggevoel, anders was hij niet gestrand in Nieuw-Zeeland. De eerste dag zwom hij lukraak in de rondte. De tweede dag reeds zweeg het zendertje. Ik denk omdat hij in een orkamaag is geëindigd.



Op twee staat Morgan.



Morgan is niet de orka die de dood van Happy Feet op haar geweten heeft, want toen zat ze al een jaar in een te krap bassin in Harderwijk. Ondervoed en verdwaald werd ze in de waddenzee gevangen. Ik werd de afgelopen maanden heen en weer geslingerd tussen twee partijen: Morgan vrijlaten in de Noordzee waar ze waarschijnlijk haar familie niet terug zou vinden en van de honger zou sterven. Of Morgan naar Tenerife brengen waar haar een groter bassin en levenslange opsluiting wachtte. Ik ben er niet uit. Waarschijnlijk zou ik toch voor het eerste kiezen. En dan: is een orka meer waard dan een pinguïn?



Op één staat zonder twijfel Yvonne.



Iedere dag struinde ik deze zomer langs Duitse sites om te kijken of Yvonne al terecht was, de koe die er vlak voor de slacht samen met haar zusje Waltraut vandoor ging. Waltraut keerde al snel terug naar huis, maar Yvonne trok de heuvels en bossen in en sloot zich waarschijnlijk aan bij een kudde herten. Ze stond al gauw bekend als 'de koe die een hert wilde zijn.' Ze ontliep de mens. Een koe is in tegenstelling tot een orka en een pinguïn geen dier dat gered moet worden. Ze is het minste waard van allemaal. Dat wist Yvonne en dus trapte ze er niet in toen de mensen Ernst, een mooie stier, het bos instuurden. Na drie maanden had ze er genoeg van en meldde ze zich bij een weitje waar een nietsvermoedende boer haar vond. Inmiddels was ze gekocht door mensen die haar wilden laten leven. En die mensen kochten niet alleen Yvonne, maar ook haar zusje Waltraut en haar zoon Friesie.

Ik hou toch vooral van verhalen die goed aflopen, en van koeien.

2 opmerkingen:

Diet zei

Oh Bibi, ik ook. Dank je voor deze fijne update!

Martijn zei

Eigenlijk zou je, ter vergelijking, de dieren uit deze top 3 moeten verwisselen. En dan bedoel ik niet dat je een koe naar de zuidpool moet laten zwemmen, maar vergelijk eens de moeite die wordt gedaan om het ene dier te vangen en het andere juist vrij te laten. Het ene te doden en het andere in leven te houden.
We zijn toch hartstikke gek.