woensdag, november 16, 2011

Zwartepieten

Ik heb altijd begrepen dat zwarte pieten zwart zijn doordat ze door de schoorstenen kropen. Maar als je een beetje googelt op 'zwarte piet' dan vind je vooral bruin geschminkte pieten - sommigen spreken ook nog met een Surinaams accent. En als je nog wat verder googelt naar de oude liedjes en verhalen van Sinterklaas, dan is het duidelijk dat de knechten van de Sint gebaseerd zijn op buitengewoon foute ideeën uit een tijd dat wij een van de weinige westerse landen waren waar slavernij was toegestaan.

'Jamaar dat is nu eenmaal onze traditie' hoor je dan mensen als verdediging zeggen - terwijl ze olijk 'ies koeltoer' roepen als een buitenlander een traditie heeft waar ze het niet mee eens zijn. Fout is fout. En gekleurde pieten slaan ook helemaal nergens op. Overpolitiekcorrecte flauwekul. Dus waarom maken we de zaak niet logisch? Geef zwarte pieten gewoon een paar zwarte vegen op hun gezicht en klaar. Hoeven we de naam niet te veranderen en is er verder niets aan de hand.

11 opmerkingen:

Gina zei

geen idee of wikipedia's verhaal waarheidsgetrouw is, maar daaruit blijkt dat het hele Sint en Piet concept door de jaren heen aan verandering onderhevig is geweest, dus ja, waarom moeilijk doen over vermeende racistische achtergronden? alsof kinderen zich daarmee bezig houden en door Zwarte Piet elk gekleurd mens als inferieur of knecht gaan beschouwen? heb in het verleden al eens een discussie gevoerd met expats en "puristen" die deze onschuldige traditie aanstootgevend vonden en wilden afschaffen. flauwekul! alleen domme mensen denken zo, of mogen we wellicht aannemen, zo de waard is? hoe dan ook, toen laatst de intocht van Sinterklaas op televisie was, reageerden volwassen mensen zeer uit hun doen dat Bram van der Vlugt niet meer als Sinterklaas optreedt. zonder Bram is Sinterklaas maar hartstikke nep. hahaha. geweldig :-)

Gina zei

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

tedvanlieshout zei

Gisteren was er een mevrouw op de radio die zei gekwetst te zijn door het bestaan van Zwarte Piet. Misschien hoorde jij wel hetzelfde gesprek op Radio 1, Jan Paul. Het kwam tragisch over, omdat Zwarte Piet een lieve figuur is. Mensen die Zwarte Piet weg willen hebben, zitten met hetzelfde probleem als waar zij zélf tegen boksen. Wie wil Zwarte Piet nou weg hebben omdat-ie zwart is?

Jan Paul zei

Nee, ik heb die dame op de radio niet gehoord. Het kwam door de beelden van mensen die tegen de huidige zwarte piet protesteerden omdat ze zich diep beledigd voelden omdat hun familie een slavernijverleden heeft. En ik begrijp die mensen heel goed.

Ionica zei

Zie dat je steeds een beetje met de lay-out van de blog knutselt, deze vind ik heel mooi en rustig.

Diet zei

Eerlijk gezegd krijg ik echt vreselijk jeuk van dat geneuzel over het zogenaamd koloniale karakter van Zwarte Piet. Dat is er niet. Het Sinterklaasfeest is terug te voeren tot onze Germaanse voorouders. Die vierden dat Wodan op zijn ros door de lucht ging en door 2 zwarte raven op de hoogte werd gehouden van wat er beneden gebeurde. Het latere christendom kerstende wat het niet kon uitbannen. Speer werd staf, helm mijter; baard, mantel en paard (oorspronkelijk met 8 poten) bleven. De raven werden verbeeld door zwartgemaakte mensen. Dus hou op met dat minderwaarheidscomplexgedoe. Mensen zien wat ze willen zien. Soms is dat terecht, in dit geval niet. Lekker feestvieren, stoppen met zeuren.

Henriette zei

Ik vindt het ook niet goed die zwarte pieten. en daarnaast vindt ik het niet leuk dat ik de hele tijd moet liegen tegen mijn kind deze maand. en wel heel erg liegen er loopt een paard op ons dak, een man wordt 600 jaar oud en piet klimt via ons balkon en pakt de winterpeen, (die ik eigenlijk zelf weer terug in de ijskast heb gedaan) ik ben hier niet goed in en tegenwoordig liegen ouders toch niet meer?

Jan Paul zei

Stel dat je in Japan bent. Daar zie je dat tijdens een festival mensen met blond, rood en bruin haar nogal dom worden neergezet en raar praten. Dan denk je ook: 'zo zeg, dat is neerbuigend tegenover westerlingen.' Als de Japanners dan uitleggen dat het een traditie van tweeduizend jaar oud is die niets met westerlingen te maken heeft, dan blijf je dat nare gevoel wel houden. Wil je dat zien? Nee. Maar je ziet het toch.

Henriette zei

Zwarte piet wordt niet alleen dom afgebeeld maar hij is ook de boeman. Het verhaal van de sint gaat toch over angst straf en beloning. Dat sluit helemaal niet meer aan met hoe we nu opvoeden. en daarom vindt ik het moeilijk over te brengen.
En ik heb ook gezien dat kinderen met een donkere huidskleur zich op het sinterklaasfeest expres als piraat of als sinterklaas gingen verkleden, om zich ertegen te verzetten.

Diet zei

Zwarte Pieten werden, in mijn ervaring, nooit als de dommerds neergezet, dat maakt wel uit, denk ik. Het waren altijd de vrolijke noten (what's in a word) van het feest. Maar die paar zwarte vegen op het gezicht, da's een goed idee Jan Paul!

Ionica zei

Zat ik laatst enthousiast over je idee van die paar zwarte vegen te vertellen, kwam een ervaren Zwarte Piet met een probleem. Hij had dat wel eens geprobeerd in het buurthuis, maar toen herkenden alle kinderen hem.