donderdag, oktober 27, 2011

Crisis?

Zo rond 1980 hoorde ik voor het eerst over 'crisis' en 'bezuinigingen'. Het zou voortaan allemaal anders worden. De gouden tijden lagen achter ons. Ik hoorde het en stelde me voor dat we voortaan met minder luxe zouden moeten leven, dat goede buurten tot achterstandswijken zouden vervallen en dat het leven voor iedereen een flink stuk armoediger zou worden. Ik maakte me echt zorgen, en volgens de media volkomen terecht.

Dat viel reuze mee. Een paar jaar later kregen we een heuse videorecorder en een magnetron. Het leven werd juist luxer. Later kwam er een computer bij, een gek apparaatje waarop je via cassettebandjes spelletjes kon laden. Leuk.

Daarna volgden er nog wat kleine crisisjes, maar De Grote was natuurlijk in 2001, toen de internetzeepbel werd doorgeprikt. Er was zoveel geld verdwenen, nu móést alles wel anders worden. Ook dat viel reuze mee. Kijk eens wat we nu allemaal kunnen en hebben. Een werkloze anno 2011 geniet van beduidend meer welvaart dan een stratenmaker in 1980. Voor 300 euro koop je een tweedehands iPad die meer kan dan een pc in 2005.

Nu is het weer zover. We moeten allemaal weer een flinke stap terug doen. Opnieuw. Winkels halen lagere omzetten of moeten sluiten. Ik merk het zelf ook aan de verkoopcijfers van sommige boeken. Maar zorgen maken over de toekomst? Dat doe ik niet meer. De wereld verandert. Je moet dus mee veranderen. Na elke periode van orde volgt er een periode van chaos. Die orde is alleen een chaos waar een structuur in lijkt te zitten. En de chaos is eigenlijk gewoon minder overzichtelijke orde. Kijk maar:

2 opmerkingen:

Jeugdbib Ham zei

Maar in 1980 en in 2001 had ik niet net een huis gekocht, was ik niet bezig met renoveren, had ik geen twee jonge kinderen en betaalden mijn ouders alles wat ik nodig had of werkte ik in een sector die veel standvastiger was dan de cultuursector.
Mag ik me nu zorgen maken?

Jan Paul zei

Het mág wel, het hoeft niet. Tijdens de vorige crises hebben vele duizenden mensen in dezelfde situatie gezeten als jij. Voor hen is de wereld ook niet ingestort.