maandag, september 12, 2011

Waar ik geboren ben



Het heeft de samenstellers van Querido's poëziespektakel behaagd om een gedicht van mij op te nemen in het vierde deel: Vijf draken verslagen. Daar ben ik heel blij mee. Het gedicht was ooit bedoeld voor Boekieboekie (als er één naam dringend veranderd moet worden...) bij een illustratie van Fleur van der Weel. Om een reden die ik inmiddels weer vergeten ben is het gedicht daar nooit verschenen. Nu dus gelukkig wel in gedrukte versie, helaas zonder de tekening van Fleur. Hopelijk komen ze ooit nog eens ergens samen in te staan.


Waar ik geboren ben

Vaak droom ik over Zeeland.
Over de stranden met palen vol schelpen.
Van dichtbij hoor je ze sissen en knisperen.
Over het pad waar ik een autootje vond.
Telkens kijk ik of er niet nog een ligt.

Over de akkers met graan in de zomer,
die bij harde wind net zo mooi golven als de zee.
Over het hoogste duin.
Van daaraf kun je álle torens van het eiland zien.

Over de streepjes op de oude huizen.
Ze vertellen hoe hoog het water ooit stond.
Over de lichtjes heel in de verte.
Die daar rechts, die komen uit België!

Over Michiel de Ruyter op de boulevard.
Zie je dat? Hij heeft een hondje onder zijn mantel...
Of over die leeuw achter de dijk.
Daar was ik vroeger zo bang voor.

Vaak droom ik over Zeeland.
Over zandbanken, ringrijders, de Lange Jan.
Over het veer naar de overkant.
Over dakpannen met zeemos.
Over de zee die ‘s nachts tussen je handen oplicht.

Vaak droom ik over Zeeland.
Soms zelfs met mijn ogen dicht.

4 opmerkingen:

Ted zei

Met een prachtige tekening van Chuck Groenink!

Richard zei

Als geboren Zeeuw hield ik het nauwelijks droog

Jan Paul zei

Da's waar, Ted. Een van de mooiste uit het boek.

Richard, meestal komen gedichten uit mijn hoofd. Dit gedicht komt uit het hart.

ingrid zei

Prachtig! Ik zou er bijna willen gaan wonen...
Gefeliciteerd!