maandag, augustus 22, 2011

Een tik van de molen

De tekst van Groeten uit 2030 is definitief klaar. Normaal gesproken zou ik een boek over de toekomst niet snel durven schrijven uit angst dat er te veel lariekoek in staat. Het zijn vaak ingewikkelde onderwerpen waar ik de klok goed kan horen luiden, maar telkens opnieuw de klepel moet zoeken. Gelukkig is het manuscript gecontroleerd door hoogleraren die wél verstand van zaken hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat ze het altijd met elkaar eens zijn. Soms kreeg ik van de een als commentaar: 'Dit is toch niet écht heel serieus hè?', waar de ander me juist enthousiast nog meer informatie stuurde over het onderwerp. Dat gebeurde onder andere bij een stukje over windenergie. De een vond het flauwekul, de ander geloofde er juist in.


Alles wordt in hoog tempo beter en geavanceerder, maar op het gebied van windmolens valt dat nog wat tegen. Het rendement gaat wel iets omhoog, maar totaal niet in de snelheid van bijvoorbeeld zonne-energie of andere alternatieve energiebronnen. Het grootste probleem van windmolens is dat het niet altijd waait. Daarnaast zijn ze duur en lelijk en worden ze gemaakt van kostbare grondstoffen. Een oplossing is energie uit vliegers. Die zijn veel goedkoper te maken en hangen op grote hoogte waar het wél altijd waait. De Amerikaanse uitvinder Saul Griffith zegt nu al: geef mij het budget dat de VS gebruikte om een luchtvloot te bouwen in de Tweede Wereldoorlog en het hele land kan draaien op windenergie. Griffith is geen gek die dit in zijn eentje beweert. In verschillende landen wordt - op allerlei zeer uiteenlopende manieren - geprobeerd om energie uit vliegers te halen. Met spectaculair groeiend succes. Over acht jaar is vliegerenergie misschien wel volkomen normaal.

Er zijn trouwens nu al vrachtschepen die compleet varen op vliegerenergie. De vlieger vervangt de zeilen van vroeger en zorgt bovendien voor de stroom die aan boord nodig is voor het licht en de apparatuur. De vlieger is alleen contraproductief als de wind pal tegen is.





1 opmerking:

Jeugdbib Ham zei

Ik vraag me dan wel af wie er telkens hard zal gaan rennen om de vlieger de lucht in te krijgen.