donderdag, april 07, 2011

Hendrik-Ido-Ambacht


Een van de vragen die ik het vaakst gesteld krijg is waarom ik vooral informatieve boeken schrijf. Het antwoord is simpel: omdat ik nieuwsgierig ben. De meeste mensen zien een plaatsnaam als Hendrik-Ido-Ambacht, denken 'wat een rare naam eigenlijk', en gaan weer over tot de orde van de dag. Ik zoek het op zodra ik kan. Bovendien heb ik ook het idee dat anderen willen weten waarom Hendrik-Ido-Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht heet, dus daarom schrijf ik erover. Vandaar ook dit blog.

Momenteel werk ik aan een boek over de toekomst: hoe ziet 2030 eruit? Of 2050? Puur omdat ik het zelf wil weten. En dat geldt ook voor mijn overige boekenideeƫn.

Maar dan die naam: Hendrik-Ido-Ambacht. Welke plaats noemt zich nu zo? Dat komt ook door dat verwarrende 'Ambacht' aan het eind. Dat heeft in dit geval niets met een beroep te maken, maar met een gebied waar een heer over regeerde. Een ambacht is een heerlijkheid, maar dat is ook alweer zo'n verwarrend homoniem. In dit geval gaat het om het rechtsgebied waar Hendrik-Ido over regeerde.

Tot zover zou dit stukje nog geen bestaansrecht hebben (ik zoek vaak dingen op die uiteindelijk heel saai blijken te zijn: Lage Zwaluwe bijvoorbeeld). Maar leuk wordt het dat de plaats tot 1855 Hendrik-Ido-Schildmanskinderen-Ambacht en de Oostendam heeft geheten. En waarschijnlijk een tijd lang zelfs Hendrik-Ido-Oostendam-Schildmanskinderen-Groot-en-Klein-Sandelingen-Ambacht. Langer dus dan Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch in Wales. En dat hebben we allemaal opgegeven. Waarin een kleine plaats groot had kunnen zijn.

1 opmerking:

Ingrid zei

Nu raak ik toch ook benieuwd naar Lage-Zwaluwe.