zaterdag, maart 19, 2011

Omgekeerd dictee

Hier mijn tekst van het Deventer Juniordictee. Het schrijfwerk heb ik al gedaan. En op het eerste gezicht lijkt de tekst ook te kloppen. Of toch niet? Nee, er staan wel degelijk fouten in. Maar hoeveel? En waar?


Echte talentalenten

De moderne mens vindt zichzelf een enorm intelligent talenwonder met zijn gepraat, ge-sms en ge-e-mail.

Desalniettemin vind je de grootste taalvirtuozen niet bij de
eenentwintigste-eeuwse mensen, maar in het dierenrijk.

Zo sturen Sint-Bernards, Duitse herders en teckels elkaar zonder computertechnologie de meest actuele mededelingen in geurentaal.

Walvissen voeren feilloos langeafstandsgesprekken terwijl ze mijlenver van elkaar verwijderd zijn.

Ook bijen praten als brugman: die wijzen elkaar als een pietje precies de weg met een speciaal dansje.

Vuurvliegjes onderhouden hun knipperlichtrelatie door met lichtjes allerlei verleidelijke boodschappen naar elkaar te seinen.

Krekels kunnen in een duizendste van een seconde communiceren en elkaar zo onmiddellijk een supersonische liefdesbrief sturen.

En haviken, kolibries en bosuilen houden elkaar fluitend op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Zo zie je maar, dieren zijn vaak taalvaardiger dan de slimste professoren, Neerlandici of taalexperts.

En oliedomme schrijf- en spelfouten komen in de natuur vanzelfsprekend al helemaal niet voor.

7 opmerkingen:

Pascale zei

Sint-Bernards = sint-bernards
brugman = Brugman
pietje precies = pietje-precies
een duizendste = eenduizendste
Neerlandici = neerlandici

Toch?

Jan Paul zei

Vakwerk! Eén foutje maar.

Pascale zei

Ik zie het. Een duizendste. Sorry.

Jan Paul zei

Is helemaal correct...

Corien zei

Oei. Ik had alleen Brugman maar gevonden.

Jan Paul zei

Ik had zelf nog drie fout toen ik het inleverde. Waaronder 'onmiddelijk'. Eens gekeken of ik die fout vaker maakte. Blijkt hij in heel veel manuscripten voor te komen...

Pascale zei

Dankjewel voor het hart onder mijn riem, Corien. Dat maakt mijn schande iets minder rauw.