dinsdag, maart 01, 2011

Kwantummystiek


Char is een oplichter, Derek Ogilvie is een charlatan en hun paranormale vriendjes en collega's deugen ook voor geen meter. Ex-goochelaar James Randy looft een gigantisch geldbedrag uit aan iedereen die kan bewijzen dat hij over paranormale gaven beschikt, maar hij heeft nog nooit een cent hoeven uitkeren. Wel zijn honderden mensen, onder wie Uri Geller, genadeloos door de mand gevallen bij hem.

Toch denk ik dat meer dan de helft van de lezers van dit blog zelf wel eens een mystieke ervaring heeft gehad. Of op zijn minst een bijzonder verhaal heeft gehoord uit betrouwbare bron. Ik denk dus dat er wel degelijk bijzondere dingen gebeuren, maar dat je ze nooit zult kunnen bewijzen of meten.

Het grappige is dat zoiets ook in de kwantummechanica aan de hand lijkt. De kleinste meetbare deeltjes gedragen zich totaal niet als je verwacht dat ze zich gedragen. Ze zouden zich als een deeltje moeten manifesteren, maar doen dat ook als golfje. Tenzij... de onderzoeker toekijkt. Dan gedraagt het zich keurig als een golfje. Ik zie een mooie parallel tussen beide fenomenen die we niet kunnen begrijpen.

P.S. Over het fenomeen dat onderzoekers invloed hebben op experimenten die met kwantummechanica te maken hebben wordt getwist. Maar ik geloof Lieven Scheire in deze. En de BBC.

10 opmerkingen:

dirk zei

Randi heeft ook Derek Ogilvy getest, de uitslag is niet erg verrassend. Ik weet niets van kwantum-mechanica maar het grote verschil tussen natuurkunde en mystiek lijkt me dat je in de wetenschap probeert te ontdekken hoe iets in elkaar steekt en dat je een theorie aanpast als die niet blijkt te kloppen en dat je blijft zoeken naar een verklaring die niet te weerleggen is. Mensen die in paranormale verschijnselen geloven doen dat in de regel niet. Ze blijven zelfs geloven als wat ze beweren aantoonbaar niet waar is.
Filmpje over de test met Ogilvy:
http://www.youtube.com/watch?v=iZq-ly3n1ew

Jan Paul zei

Ja, er was ooit eens een mooie test met mensen die aura's konden lezen. Iedereen zag andere kleuren. Toch beweerden de deelnemers stuk voor stuk dat zij zelf het bij het rechte eind hadden en anderen niet.

Het blijft ook bizar dat oplichters als Ogilvie en Geller na hun ontmaskering gewoon het stof van hun mouwen kunnen vegen en weer doorgaan met hun praktijken én geloofd worden.

Maar het leuke van kwantummechanica is dat niet alles te snappen is volgens onze logica. Op de kleinst mogelijke schaal lijken er aan de lopende band wonderen te gebeuren. Wonderen die perfect te berekenen zijn (Einstein had ze al voorspeld), maar die we niet snappen.

dirk zei

ik geloof je (want ik bent te dom voor kwantummechanica)

Ted zei

Maar zíjn het oplichters? Je hebt mensen die stemmen horen en zeker weten dat die stemmen er zijn, zonder dat ze de boel aan het oplichten zijn. Ik kan me best voorstellen dat iemand zo hevig in zijn wanen of "gaven" gelooft dat je zo iemand toch wel oprecht kunt noemen.

Jan Paul zei

Ja, dat is inderdaad een goede. Ik denk dat de mensen die aura's zien inderdaad denken aura's te zien. Randi krijgt nog steeds enorm veel verzoeken om auralezers te testen. Die mensen zijn er heilig van overtuigd dat ze wat zien. Maar als ze getest worden blijkt daar niets van te kloppen.

Char en Ogilvie zijn natuurlijk wel oplichters. Dat zie je ook aan de methodes die ze gebruiken: dezelfde als andere charlatans.

Mark zei

Misschien zijn die kleinste meetbare deeltjes ook wel charlatans, we ontmaskeren ze nog wel!

Jan Paul zei

Jaha! Daar hebben we de super colliders voor. To hunt them down and smoke them out of their cages...

Jeska Verstegen zei

Ja, hunt them down... Daar ben ik voor. Deze schunnige charlatans maken misbruik van de hoop en wanhoop van sommige mensen.

Leuke fragment, Jan Paul. Brian Greene kan ook enthousiast over Kwantummechanica vertellen. ('The elegant Universe')

Ionica zei

Ik geloof als rasbèta natuurlijk niet in al die mystiek maar ik heb wel een bijzonder verhaal!

Jaren geleden had ik een geliefde die geobsedeerd was door het getal 22. Dat was zijn kosmische constante ofzo. Hij zag echt overal 22 en ik lachte hem daar een beetje om uit.

Op een gegeven moment kregen we er zelfs ruzie om, bij de kassa van de Albert Heijn. Terwijl ik hem verhit uitlegde dat hij overal 55 zou kunnen zien als hij erop lette (of 37, of 16, het is maar welk getal je kiest), verscheen het totaalbedrag op het schermpje van de kassa: 22,22.

Ik weet zeker dat mijn vriend het niet had uitgeteld (zo snel en goed kon hij niet rekenen). Gelukkig weet ik als wiskundige dat ook dingen die heel toevallig lijken af en toe moeten gebeuren, maar op dat moment was ik toch wel een tikje verbaasd.

Gina zei

mystiek/paranormaal is omdat ik Indisch ben vrij normaal, al was ik meer van "eerst zien en dan misschien geloven," maar ondanks alle oplichters en zakkenrollers is 'het' er gewoon, tussen hemel, aarde en hel. het is ook een kwestie van dat de mens (zeker hier in materieel ingestelde westen) slechts een beperkt deel van zijn kunnen gebruikt, en dat wordt telkens minder (zie uitslag recente verkiezingen).

wij zijn energie. ik ga elke zondag naar mn ouders om naar de Dog Whisperer te kijken, wat die man met dieren doet en hoe hij uitgaat van energie, is gewoon geweldig. ik zei altijd 'vibes,' maar in gewoon Nederlands is het 'energie.'

en da's ook de kwantumfysica. dit is best een grappig artikel, waarin religie aan kwantumdinges gekoppeld wordt. komt dat zien, komt dat zien?