donderdag, maart 03, 2011

Ik wil vleugels


Ja! Daar is-ie dan: Ik wil vleugels. Het is vooral het boek van Angela de Vrede. Zij heeft het niet alleen bedacht en geïllustreerd, maar ook het meeste onderzoek gedaan. Bovendien zijn ook nog eens veel grappen in de tekst door haar bedacht. Ik was een beetje de spits die de bal na prachtig voorwerk alleen nog in een leeg doel hoefde te schieten.

Zelfs de titel komt van Angela. En daar zit een klein jeugdtraumaatje aan vast. Angela zat in Maastricht op een door nonnen geleide school. Voor God is iedereen weliswaar gelijk, maar voor de nonnen gold dat allerminst. Zo hadden de dochters van de notabelen duidelijk een streepje voor, want hun ouders betaalden het meest aan de school. En zij mochten dus bij processies verkleed als engelen (met vleugels) achter de kapelaan aan lopen. Angela niet. Als officiële reden kreeg ze te horen dat ze 'niet genoeg bad'. Ze heeft dus heel vaak geroepen dat ze vleugels wilde, maar ze nooit gekregen. Met haar eerdere werk heeft Angela al lang een plekje in de illustratorenhemel verdiend, maar met dit boek krijgt ze er een paar prachtige engelenvleugels bij.

7 opmerkingen:

Ted zei

Ziet er fris, fraai en fruitig uit! Gefeliciteerd!

Katrien zei

Zucht, en ik dacht dat ik het boekenkopen even zou opgeven... Wat doe je me aan?;-)

Edward zei

Het is een prachtig boek, zowel van beeld als van tekst, gefeliciteerd!!

Gina zei

leuk, ouch dat ze in Mestreech is gebore uiteraard. perfisia zeggen ze hier :-)

bibi zei

Heb het net uit. Topnon-fictie.

Diet zei

prachtig boek. en je werktempo wekt weer louter bewondering.

Pascale zei

Niets te veel gezegd, heb het net gelezen. Een plaatje van een boek, bedankt!