vrijdag, maart 18, 2011

If you don't want to join them, beat them


Wat is de kracht van Geronimo Stilton? Het is een goed concept. Dat concept komt voor een deel uit een onderzoek waarin gekeken is naar de smaak van kinderen. Naar wat ze wel en niet interessant vinden en wat ze graag lezen. Daar komt nog eens een uitstekende marketingmachine bij en een schrijverscollectief dat voor een voortdurende stroom van nieuwe titels zorgt.

Dat kunnen wij ook.

En beter.

Want Geronimo Stilton heeft niet alleen een kracht, maar ook een zwakte. Er zit weinig liefde in. Het is nergens verrassend. Je hebt niet het idee dat hier schrijvers aan gewerkt hebben die maandenlang hebben zitten piekeren op het plot, die het boek zijn gaan haten toen ze vast zaten en die daarna euforisch waren als ze een prachtige oplossing vonden voor hun verhaallijn. Je hebt het idee dat het is geschreven door iemand die met tegenzin om negen uur op zijn kantoor zat en om vijf uur 's middags zijn computer weer uit zette om Dr. Phil niet te missen.

Als ik een uitgever was, dan zou ik ook eens goed onderzoeken naar wat kinderen graag willen lezen. Aan de hand van dat onderzoek zou ik met wat creatieven in enkele brainstormsessies een concept bedenken. Een inspirerend concept, waar je als schrijver graag je tanden in wilt zetten. Uit dat concept volgt een raamwerk waar helder in staat wat er wel en niet in de boeken kan en mag gebeuren. Daarnaast geldt de eis dat de boeken Echt Kwaliteit hebben. Wat Echte Kwaliteit is bepaalt de uitgever. Duidelijk is dat de lat een stuk hoger ligt. Het is uiteraard voor de Kinderjury bedoeld, maar het zou fijn zijn als het ook de Griffeljury behaagt. Elke aanbieding een nieuwe titel, dus drie boeken per jaar.

Wie de auteurs worden? Iedereen die wil. Ik denk dat er veel schrijvers zijn die best in zo'n gespreid bedje terecht willen komen. Daar zitten vast genoeg goede tussen, want het zal ongetwijfeld lucratief zijn. Het lijkt me sowieso een winstgevend project. Ook internationaal. Maar die winst mag wat mij betreft niet zomaar naar de makers en de uitgever gaan. Bovendien heb je geen groot marketingbudget nodig omdat een sterke reeks veel free publicity generereert. Iedereen moet net als bij de Harry Potters reikhalzend uitkijken naar het volgende deel.

Het zou daarom sympathiek zijn als een flink deel van de winst werd gestoken in boeken die onterecht onbekend zijn gebleven. Daar heb ik ook een ideetje voor, maar dat komt een andere keer.

Wat vinden jullie? Ik loop al een paar weken rond met dit idee en vind het zelf wel goed. Maar misschien zie ik een paar essentiële dingen over het hoofd. Ik ben benieuwd. Schiet maar.

P.S. Laat je niks wijsmaken door Johannes van Dam. Stilton die een paar weken in een vat met port heeft gelegen is echt heel lekker.

17 opmerkingen:

Ionica zei

Een heel goed idee! Maar ik denk dat het moeilijk is om te voorspellen wat een succes wordt. Je zou ook een aantal proef-eerste-boeken kunnen maken om te zien wat het meeste aanslaat.

Ik ben wel bang dat de kwaliteit op de een of andere manier zorgt voor minder verkoop. Dat zie je bij thrillers zo sterk, verhalen met een flauw plot en platte karakters verkopen meer dan de literairdere varianten.

Corien zei

wat een goed idee! Moet kunnen werken.
Volgens mijn informatie moet het een mix zijn van véél Geronimo Stilton, een snufje Penny op Ponnykamp en HOI en een flinke scheut Waanzinnig om te weten. Naar smaak Floortje Bellefleur toevoegen.

Robbert zei

Goed stuk Janp!

Reggie Naus zei

En toch denk ik dat zelfs het beste concept weinig kans van slagen heeft zonder de marketingmachine van Stilton. Welke Nederlandse uitgever kan het zich veroorloven massaal stemmers om te kopen en dagelijks reclame op tv uit te zenden?

Jan Paul zei

Reggie, de Kinderjury bedoel ik vooral symbolisch. Wat mij betreft doet de serie – net als Stilton – helemaal niet mee aan die prijs. Met Kinderjury bedoel ik boeken waar kinderen en masse op zitten te wachten en die slechte lezers aan het lezen brengen. Als het maar een positief antwoord is op die muis.

Anoniem zei

Bespottelijk idee, schrijvers die zichzelf serieus nemen willen nooit aan zo iets mee werken.

Jan Paul zei

Bepaal jij dat anonymous? Of de schrijvers zelf?

Jeugdbib Ham zei

Ik zal hier even uitgebreid mijn opmerkingen op jouw idee uit de doeken doen.
Maar oei, is het al bijna 17.00 uur? Dan moet ik dringend naar Dr. Phil gaan kijken!

Lvdv zei

Zoiets dacht ik vanmiddag dus ook. Goed idee! Maar dacht daarna weer dat je dan Geronimo Stilton nadoet en das dan toch weer minder. Maar toch goed idee, alleen al om die muis een lesje te leren!

Milja Praagman zei

Dat was ik hier boven, sorry.

Jan Paul zei

Milja, het is de bedoeling om de goede dingen over te nemen en de slechte dingen te verbeteren. GS is ook weer gebaseerd op andere succesvolle voorbeelden.

Er is trouwens al interesse van een nieuwe uitgever voor het idee, maar ik denk dat zoiets meer kans van slagen heeft bij een grote/bestaande/bekende uitgeverij. Ik zal in Bologna eens kijken of er belangstelling is.

Lvdv zei

Ja je hebt gelijk. Hoop dat het je lukt een grote uitgever te vinden.Succes in Bologna!

Netty van Kaathoven zei

Het lijkt me dan slim om als hoofdpersoon van de serie een kat te nemen. Een heel erg slimme kat. Omdat het fictie is, past hij ook door een muizengaatje in de muur. Geronimo: Here we come. Count me in, ik schrijf mee :-)
Tijdens alle komende prijsuitreikingen gaan de kat en de muis zo ver mogelijk van elkaar zitten op het podium, de andere schrijvers als buffer ertussen.

Milja Praagman zei

Ja en dan om de beurt in dat pak hahaha. Ik doe ook graag mee. En die lvdv was ik weer.

Reggie Naus zei

Als er flink te verdienen valt, wil ik natuurlijk ook wel meedoen. Er is een tijd voor het scheppen van ware kunst (nu met gratis piratentattoos!) en een tijd om de rekeningen te betalen. :)

dirk zei

Hoe is het eigenlijk gelopen in Bologna? Nog ontwikkelingen?

Jan Paul zei

Ja Dirk, het initiatief ligt nu even bij mij. En ik ben voorlopig even met andere dingen bezig. Maar het krijgt sowieso een vervolg.