maandag, januari 24, 2011

We zijn gekker dan we denken 3: Zwarte parels

James Assael had fortuin gemaakt door tijdens de Tweede Wereldoorlog waterdichte horloges te verkopen aan het Amerikaanse leger. Na de oorlog stortte de vraag van de Amerikanen in, maar de Japanners wilden ze wel hebben. Die hadden alleen geen geld meer, maar wel parels. Zo ruilde Assael zijn voorraad voor tegen parels. Zijn zoon Salvador nam de zaak over en die kon zich binnen enkele jaren de parelkoning van de wereld noemen.

Terwijl Salvador op zijn luxe jacht in Saint Tropez lag raakte hij aan de praat met zijn buurman Jean-Claude Brouillet. Brouillet vertelde dat hij een atol bij Tahiti had ontdekt waar zwarte parels te vinden waren. Zo ontstond een samenwerking tussen Brouillet en Assael. Het enige probleem was dat niemand de zwarte parels wilde hebben. Wat ze ook voor marketingtrucs probeerden. Vijf voor de prijs van vier, gratis zwarte parel bij vijf witte parels, vijftig procent korting, gratis sleutelhanger (grapje): niets werkte.

Het leek een fiasco te worden. Tot Assael in contact kwam met Harry Winston, een verkoper van edelstenen. Met Winston bedacht hij het volgende plan. De zwarte parels werden vanaf nu alleen nog maar verkocht in de duurste winkel van New York, op Fifth Avenue. Voor een exorbitant hoge prijs, tussen de duurste edelstenen die er maar waren. In no time waren de parels niet meer aan te slepen. Het zijn nog steeds de kostbaarste parels die er zijn.

2 opmerkingen:

Corien zei

Ik ga mijn zwarteparelketting (op het strand op Java op de kop getikt) maar weer eens dragen. Ik vond hem er altijd zo goedkoop uitzien, maar ik weet nu beter.

Jeugdbib Ham zei

Zou dat ook met kinderboeken werken?