zondag, december 05, 2010

Sinterklaassmaak


Bij de geur van mandarijnen in september denk ik voor het eerst aan Sinterklaas. Taaitaai en pepernoten zijn natuurlijk de officiële lekkernijen van 5 december. Maar mijn persoonlijke sinterklaassmaak is die van chocoladesigaretten. Het was elke keer weer een klein feestje om ze in mijn schoen te vinden. En ik was er net zo aan verslaafd als verstokte rokers aan hun smeulende variant. Ik begreep daarmee ook het dilemma dat elke roker had: het liefst zou ik ze allemaal meteen opeten. Maar ja, dan waren ze op.

Een ander dilemma was hóé ik ze op moest eten. Het papiertje eraf halen en eten maar, zou je zeggen. Deed ik soms ook, maar dat had zo zijn nadelen. Ten eerst was het een enorm gepeuter. Ten tweede had je de sigaret dan in drie seconden op, zodat je heel kort pret voor je sigaret had. En ten derde leek het niet op echt roken. Meestal hield ik ze dus in mijn mond, zodat de chocolade smolt. Dat zoog ik dan op. Vervolgens scheurde ik het papiertje af en begon aan het volgende stuk. Dit leek het meest op echt roken, alleen werd de sigaret in mijn geval steeds aan de verkeerde kant korter. Een heel enkele keer kon ik me niet bedwingen en stak ik de sigaret met papier en al in mijn mond. Daar kreeg ik altijd spijt van.

8 opmerkingen:

ted zei

Gaf mij maar een kikker of een muis in mijn schoen, want daar zat lekker spul in.

Jan Paul zei

Muizen en kikkers?

ted zei

Ja, een zilverpapiertje met een chocolade kikker of muis erin en onder het dunne laagje chocola zat een soort fondant.

Diet zei

Muizen en kikkers! Die was ik vergeten. Daar kon je idd zo lekker in bijten. Dat getut met die sigaretten in papier heeft me vast in een vroeg stadium van de sigaretten afgeholpen.

Jan Paul zei

Door het zilverpapier herinner ik ze me weer.

http://www.goeievraag.nl/vraag/witte-kikkers-muizen.110250

Ik weet niet of ik er ooit een gegeten heb. Volgens mij werden ze altijd voor mijn neus weggekaapt door jongens die sterker en sneller waren dan ik.

Ik ben trouwens ook nooit een roker geworden.

ted zei

Die muizen en kikkers (het waren nooit andere beestjes; zal wel met het gewicht te maken hebben gehad) kreeg je in je schoen, dus andere kinderen konden je niet voor zijn. Sigaretten vond ik stom, want dat was alleen maar chocola met niks erin en dan moest je ook nog eens die stomme papiertjes eraf pulken. Of je propte de sigaret in je mond en dan trok je het papiertje als natte drab weer uit je mond.

Op deze link zie je inderdaad muizen en kikkers: http://www.goeievraag.nl/vraag/witte-kikkers-muizen.110250. Maar vroeger zagen ze er niet als Kikker van Max Velthuijs uit met een gestreept broekje aan. Ze zagen er toen uit als echte kikkers en muizen (wel met fel gekleurd zilverpapier) en niet als cartoons.

Ionica zei

Die sigaretten vond ik altijd maar stom, ik was heel erg anti-roken en bovendien kreeg ik dat papier er nooit goed af.

Aan kikkers en muizen ben ik nog steeds verslaafd. Ik heb dit jaar zeker vier zakken weggewerkt. Vandaag ga ik kijken of ik in de uitverkoop nog een paar zakken kan kopen. Een vriendin gaf me ooit in april een zak kikkers en muizen (die had ze speciaal bewaard) en sindsdien is ze mijn beste vriendin.

theworldisourclassroom zei

haha, het is voor mij heel herkenbaar wat je schrijft. In die tijd had mijn moeder ook altijd bij verjaardagen een glaasje met cigaretten op tafel staan. Roken vond ik stoer met die choco cigaretten, vooral buiten!
Dan kreeg je tenminste "echte rook" uit je mond!