maandag, november 29, 2010

Brieven van lezers

Tja, als kinderboekenschrijver krijg je natuurlijk vaak brieven en mails met vragen. Daarom even een korte selectie van de meest gestelde vragen. Dan hoeven die voortaan ook niet meer gesteld te worden.

1 Hoe word je ninja?
Voor mij geldt hetzelfde als voor de meeste andere ninja's. Je wordt geen ninja, je bént een ninja. Het schijnt dat ik in de wieg al met werpsterren in de weer was. En op mijn derde liep ik onzichtbaar over de daken van onze buren. Wel heb ik qua studiekeuze rekening gehouden met mijn latere carrière als ninja. Daarom koos ik voor notarieel recht en civiele technieken als opleidingsrichtingen.

2 Klopt het dat je blind een AKA-47 geweer in elkaar kunt zetten? En doe je dat werkelijk binnen 47 seconden?
Nee dat klopt niet. Ik begrijp wel waar het misverstand vandaan komt. Het was een kunstje dat we Sien hebben aangeleerd nadat we haar al hadden leren pootjesgeven, mooizitten en koprollen. Sien heeft haar tijd overigens aangescherpt naar 43 seconden.

3 Waarom is je 792 pagina's tellende boek over het naziverleden van Kabouter Plop nooit uitgebracht?
You tell me. Geen enkele uitgever durfde het aan. Terwijl ik uiterst grond te werk ben gegaan. Ik heb foto's documenten over Plops betrokkenheid bij de Waffen SS en foto's van hem in uniform met Heinrich Himmler.

4 Heb je naast geschiedenis, eten en dieren nog meer onderwerpen waar je graag over schrijft?
Ja. Kippengaas. Binnenkort verschijnt het eerste deel van een serie: Kippengaas: de opkomst van transparant en buigzaam hekwerk tot 1957. 1957 was een keerpunt in de geschiedenis van het gaas.

5 Hoe is het om te werken in gewichtsloosheid?
Daar merk je weinig van. Je bent bezig met je opdracht. En als je zoals ik aan het commando staat moet je rekening houden met je hele team. Dan heb je geen tijd om je bezig te houden met dingen als gewichtsloosheid of hoe mooi de aarde eruitziet vanuit het heelal.

3 opmerkingen:

Ingrid zei

Wat heerlijk, Jan Paul, dat je eindelijk die ene brandende vraag hebt beantwoord die mij al nachten uit de slaap hield! Zeer bedankt.

Katrien zei

Héérlijk! En die vulpen, die kom ik stelen. Ok?:-)

Jeugdbib Ham zei

Die antwoorden zijn zoooooooooooooo cliché. Kinderboekenschrijvers geven zich blijkbaar nooit bloot.