maandag, oktober 25, 2010

Over 'Iedereen is gek'

Zoals beloofd alvast wat voorpublicaties uit 'Iedereen is gek'. Hier de eerste. Het is niet letterlijk de tekst uit het boek, maar wel dezelfde informatie.

We vertrouwen volledig op onze hersenen. We denken dat we alles wat om ons heen gebeurt keurig zien en opslaan. Maar klopt dat ook? Kunnen we onze zintuigen altijd vertrouwen? Nee dus.

Ons brein houdt ons voortdurend voor de gek. En dat moet ook wel. Zo geven alleen onze ogen al meer dan 1700 kilobit per seconde aan informatie door aan onze hersenen. Dat is net zoveel als twee films. Zoveel kunnen we helemaal niet aan. Daarom kiezen we er alleen de dingen uit die belangrijk voor ons zijn. Die dingen zien we scherp. De rest zien we wel, maar we doen er niets mee. We merken het dan ook niet op.

Neem het beroemde wetenschappelijke experiment hieronder. We vergeten in een seconde met wie we ook alweer aan het praten waren en hoe die persoon er uit zag...

9 opmerkingen:

Jan Paul zei

Zie ook dit filmpje:

http://janpauls.blogspot.com/2010/05/even-tussendoor-whodunnit.html

harm zei

Druk in je hoofd dus. Daarom schreef ik een boek over een jongen die twee stel hersens in zijn hoofd heeft. Niet gek, toch!
Harm

Jan Paul zei

Of juist dubbel zo gek, Harm!

Stefan zei

Ik heb dat ook. Ik kan gerust een uur lang met iemand praten. Als je me achteraf vraagt of die persoon een baard en een bril had, dan kan ik daar niet op antwoorden.

Nog zo iets: ik herken perfect personen in hun vertrouwde omgeving. Maar zie ik ze plots ergens anders en spreken ze mij aan, dan denk ik eerst dat ik met een onbekende heb te doen.

Jan Paul zei

Heel normaal, Stefan. Er zijn mensen (altijd hondenbezitters) die mij niet herkennen als ik Sien niet bij me heb. En ik weet van een geval waarin het juist andersom was en ik een vriendelijk groetende meneer niet herkende zonder zijn hondje.

Diet zei

ha herkenbaar en leuk boek! mag ik hier even laten weten dat kinderboekenschrijvers in november op mijn weblog hun boeken kunnen aanprijzen? zo weinig recensies, zo veel leuke kinderboeken...

dirk zei

Ongelofelijk. Ik ga je boek zeker lezen. Grappig trouwens dat Derren Brown precies dit experiment ook gedaan heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=vBPG_OBgTWg

deze is trouwens ook erg leuk:
http://www.youtube.com/watch?v=3Vz_YTNLn6w&feature=&p=CC0C6BA81E2EC949&index=0&playnext=1

Jan Paul zei

En had je deze al eens gezien, Dirk? http://janpauls.blogspot.com/2008/03/subliem-met-dank-aan-jeska.html

dirk zei

Ja, ik was echt onder de indruk maar nu ik bij jou gezien heb dat Brown dat idee met het schilderij 'geleend' heeft twijfel ik of hij dit wel zelf bedacht heeft. Dat het werkt blijft natuurlijk ongelofelijk.