maandag, september 13, 2010

Gemenerds

Een clubje heel nare mensen.

Zo zeg. Wat me nu toch overkomen is. Daar lusten de honden geen brood van. Ik reisde gisteren van Amsterdam Zuid naar Rotterdam. De trein vertrok om 8.57. Te vroeg voor mijn voordeelurenkaart. Ik reis met een OV-chipkaart, dus ik vroeg nog voor de zekerheid aan de conducteur of mijn reisvoordeel automatisch na negen uur in zou gaan, maar dat was niet het geval. Dat was technisch niet mogelijk. Yeah right. Ik moest toch op Schiphol overstappen, dus hij adviseerde me om daar even uit te checken en vervolgens weer in te checken. Prima. Maar nu komt het.

De NS wil helemaal niet dat je dit doet! Je OV-chipkaart wordt automatisch DRIE MINUTEN geblokkeerd. 'Om je te beschermen,' zei een NS-medewerkster. Je kunt dan niet per ongeluk opnieuw inchecken. Ammehoela. Ik snap dat je een pas om die reden tien seconden blokkeert. Of voor mijn part twintig. Maar die drie minuten kunnen maar een reden hebben: die viezevuilegorebloedhonden van de NS (niet geheel toevallig de eerste letters van een politieke partij die in Duitsland hele erge dingen heeft gedaan), die schoften die met gloeiend prikkeldraad onder 220 volt aan de hoogste boom boven een mijnenveld met mosterdgas moeten worden opgehangen gemenerds willen niet dat je reist voor een bedrag waar je recht op hebt. Of je reist met minstens een kwartier vertraging of je betaalt het volle pond. Een schande is het. Een grof grof grof schandaal.

12 opmerkingen:

Ingrid zei

Ik reis ook op saldo met NS (maar zelden zo vroeg) en vergat natuurlijk laatst uit te checken, wat zou betekenen dat een ritje van €1,80 mij €10,- zou kosten. Gelukkig kon ik op de terugweg alsnog uitchecken en na een paar minuten wachten weer inchecken. Ik bofte wel, want ik had nog genoeg tijd om de trein te halen. Kan me voorstellen dat je baalde!
Aan de andere kant, hoe deed je dit toen je nog 'gewoon' kaartjes kocht?

Ingrid zei

Trouwens, drie dagen Londen: LEUK!
Veel plezier! Voor werk of voor de lol (het één sluit het ander niet uit natuurlijk...)?

Pascale zei

Dit stukje heb je vast geschreven voor alle kindertjes die doorgestuurd worden vanaf je website! Heel mooi, zoals je een historische parallel trekt, zowel technisch (prikkeldraad - chipkaart) als economisch (Tweede Wereldoorlog/NSB - Nieuwste Geschiedenis/Nederlandse Spoorwegen). Daar zit wel een zevendegroeperswerkstuk in.

P.S. Dit is trouwens een van de redenen waarom ik nog steeds losse kaartjes koop. Ook omdat ik soms op de terugreis (spits) eerste klas wil reizen en je dan een 2-1-overgangskaartje kunt nemen, dat lukt met de chip volgens mij nog niet. Of iemand meenemen op je voordeelurenabonnement.

Frijs zei

"Doorgaans heel begrijpende en rustige mensen kunnen dankzij de OV-chipkaart vol-le-dig door het lint gaan" hoorde ik laatst. Klopt dat, Jan Paul?

De manco's zijn inderdaad le-gi-o:
1: voordeeluren 2: 1e klas 3: kinderen of geliefden mee laten reizen.
Ohja, en een aardige controleur vertelde me eens dat een prijsverhoging voorheen nogal lang kon duren (bij strippenkaarten een jaar), maar dankzij de OVchip kunnen ze een luttele prijsverhoging van bijv 0,8 ct per km in no time invoeren, wat op een reisje van 60 km toch een verhoging van 50 ct oplevert.
Zou me niks verbazen als een zo minieme verhoging volgens officiële statuten niet aangekondigd hoeft te worden. Ik ga t meteen opzoeken in de voorwaarden!
Hier is potdome het laatste woord nog niet over gezegd! GROM

Ingrid zei

Doorgaans ben ik niet erg rustig, en begrijpend... hm, dat vergt ook nog enige oefening. Maar op internet kan ik over het algemeen prima uit de voeten zonder met dingen te gaan smijten.
Tot ik de site van de OV-chipkaart moest gebruiken. AAAAARGH!
Alleen het account aanmaken kostte me al twee uur. Twéé uur!
Maar na ettelijke sessies van doorklikken en herlezen en dubben wat te kiezen (ik doe nog liever mijn eindexamen multiple choice over) is het me eindelijk gelukt.
Ik kan nu inmiddels (na nog een aantal haartreksessies) ook reizen op saldo en mijn OV-kaart wordt automatisch opgeladen.
Maar mijn hemel, laten ze die site overzichtelijker maken. En dan dat vage gedoe over oplaadpunten en ophaalpunten... zucht.
Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker ook niet.

Gina zei

verschrikkelijk, die chipkaart. louter bedacht om de bloeddruk op te jagen! de trein in Nederland is dus lang zo luxe niet meer als je het vergelijkt met Belgie. daar staat op borden aangekondigd dat een treinreis van Brussel naar Vise (bij Luik) 1 uur en 30 minuten duurt ("dus ik kom om 8 over het halve uur aan, kun je me dan ophalen?") en dan sta ik op tijd bij het station. en moet dan nog een paar minuutjes wachten. en nog en paar minuutjes. als ik bel om te vragen of er vertraging is, nee, er bleek geen vertraging te zijn. maar waarom dan anderhalf uur op het bord ...? schouderophalen is het enige antwoord dat je als reiziger mag verwachten. en niemand schijnt zich er verder druk om te maken (tenzij je Nederlands bent wellicht). uiteindelijk kwam de trein 25 minuten later aan dan stond aangegeven in Brussel.

Mark zei

Bij heeft de NS een paar jaar achter elkaar het bedrag voor mijn voordeelurenkaart 3x afgeschreven. Ze waren wel zo slim geweest om het midden in de zomer te doen, zodat wanneer ik er achter kwam het te laat was om de bank het ongedaan te laten maken.
Op mijn brieven aan de NS krijg ik het antwoord dat ze helaas niets voor me kunnen betekenen.

Dus pas op met de Nederlandse Spoorwegen Bankmachtiging!

Stefan zei

Ik vernam daarstraks dat de NS zelfs een literaire prijs verdeelt. Zo slecht kunnen ze dus toch niet zijn...

Gina zei

hmmm Stefan, je hoeft geen wiskundige te zijn om uit te knobbelen WIE die NS Publieksprijs financiert :-) ... juist ja, het publiek.

Jan Paul zei

@Ingrid, je kunt via de ticketautomaat een reis boeken vanaf een ander station. Ik moet dus voortaan weer een reis kopen naar Schiphol en dan vanaf negen uur een reis vanaf Schiphol met korting.

Ik probeer al weken om 'automatisch opladen' op mijn kaart te zetten. Maar na de bevrijdende mail met 'uw bestelling staat voor u klaar' vertelt de kaartautomaat dat er helemaal geen aanvraag is voor automatisch opladen. En dit al drie keer op rij.

Marijn, door het lint gaan door de ov-chipkaart? Ik? Nee. Ik haal even adem, tel tot tien en blijf genuanceerd en kalm.

Mark, jammer dat Pieter Storms geen Breekijzer meer doet (Ja, de rel met Jort was tot Londen te horen), anders had je hem kunnen inschakelen. Maar het schijnt dat Willibrord Fréquin weer wil opkomen voor de rechten van de burgers. Dus dat is misschien goed nieuws!

Reggie Naus zei

Als we dan toch lekker klagen over de NS: ik heb een abonnement en toen het tijd werd om te vernieuwen kreeg ik in plaats van een vriendelijk briefje een dreigbrief waarin stond dat mijn kaart op het punt stond te verlopen en dat ze daarom een incassobureau achter me aan gingen sturen.
Ook fijn.

aschwin bernard zei

Waar zijn die 1,3 miljard Euro FENSgelden gebleven???
Zeker bij de heer Ad Veenman die schurk van STORK NV en zijn companen.
En dat gaat maar door met Prorailvrienden zoals Camiel Eurlings die 99 computersestuurde treinstellen koopt die nog moeten worden ge-upgrade. Die HONDERSTE heeft hij -raad zelf- ergens gestoken en dAT GAAT MAAR DOOR.