vrijdag, september 17, 2010

Ook gemeen


We zijn er weer. Een Hugo Boss-tas met gepimpte Macbook Pro, paspoort en kleding armer. Gestolen bij aankomst in de lobby van het hotel. Er zijn cctv-beelden van de daders, dus wie weet worden ze nog gepakt. Ik hoop dat de politie de daders dan vermanend toespreekt en hen op het hart drukt dat ze voortaan niet meer van dit soort streken uithalen. Het is natuurlijk buitengewoon slecht wat ze hebben gedaan, maar het is niet zo gemeen als die mensen die de boor waarmee de Chileense mijnwerkers bevrijd moesten worden hebben gestolen. Of erger nog: hoe de NS de reizigers met de OV-chipkaart benadeelt.

We waren naar Londen voor een tentoonstelling van Alice Neel (zie foto). Ze is geboren in 1900 en heeft een ronduit verschrikkelijk leven gehad. Een dochter van haar is overleden, een andere dochter is door de vader meegenomen naar Cuba en verder waren alle mannen in haar leven zo fout als maar kan. Een van hen heeft al haar schilderijen vernietigd, een ander mepte haar zoon tot gort. Dit is een heel korte samenvatting, want over die ellende wil ik het niet hebben. Ze is tijdens haar leven bijna niet gewaardeerd voor haar werk. Sommige grote kunstenaars zagen haar talent wel degelijk, maar ze kon haar werk verder aan de straatstenen niet kwijt. Vandaar dat ze tot vlak voor haar dood in een krakkemikkig appartementje woonde en van een uitkering moest rondkomen. Pas aan het eind van haar leven kreeg ze alom waardering. Nu zijn haar schilderijen miljoenen waard.

De komende dagen meer over het werk van Alice Neel.

2 opmerkingen:

Ionica zei

Wat shit van die tas! Het zou me niets verbazen als de verantwoordelijke voor de OV-chipkaart bij de NS achter de diefstal zit. Met die lui weet je het maar nooit.

En ik ben zeer benieuwd naar de komende berichten over Alice Neel, ik kende haar nog niet.

Pascale zei

Schorriemorrie is het. Je zou er een doorgestreept stukje over kunnen schrijven.

Ik had ook nog nooit van Alice Neel gehoord, maar ik hou erg van het soort verhalen waarvan je al een samenvatting gaf; zo fijn tijdloos.