dinsdag, september 28, 2010

De Vegetarische Slager

Gisteren was ik bij de voorpremière van de Vegetarische Slager, die volgende week op het Spui (167) in Den Haag zijn deuren opent. Dat was leuk, lekker en interessant. Het basisproduct waar veel van de delicatessen gemaakt zijn kende ik al, het is gemaakt van lupinebonen. In het voorjaar heb ik voor een boek, Jos Hugense, de directeur van het bedrijf dat deze vleesvervangers maakt geïnterviewd. Dat werd een soort privécollege waarbij ik met mijn oren stond te klapperen van wat ons te wachten staat als de wereld op deze schaal vlees blijft eten. Hugense is overigens géén vegetariër en komt uit een slagersfamilie. Als jullie heel hard 'ooh, aah, vertel,' gaan roepen dan wil ik er wel wat over loslaten. Verder probeer ik dit blog zo vrolijk mogelijk en niet belerend te houden als het gaat om vegetarisch eten.

Beeter is weer een ander bedrijf dat producten levert aan de Vegetarische Slager. Hier ben ik niet geweest. Ik was bij Meatless in Goes.

Maar nu de Vegetarische Slager. Alles aan dit initiatief is goed aangepakt. Je zou de producten net als Quorn, Tivall en Valess zo in de supermarkten kunnen verkopen. Maar daar hebben ze niet voor gekozen. In plaats daarvan wordt het kleinschalig aangepakt. De producten zijn door topkok Marco Westmaas verwerkt tot overheerlijke gerechten: van salades tot soepen en natuurlijk ook varianten op gerechten waar vaak vlees of vis in zit, zoals dim sum, Thaise curry, yakitorispiesjes, sushi, shoarma en bitterballen. Binnenkort zullen ze niet alleen in Den Haag, maar ook via een webwinkel verkocht worden. Ook voor de horeca komt er een speciaal assortiment, zodat er meer koks met de producten aan de slag kunnen.

Een slimme aanpak, want op die manier proeven consumenten hoe de producten op hun best smaken. Ze kunnen er dus niet zelf eerst mee rotzooien en vervolgens roepen dat het niks is. Ik heb er zelf ook al mee geëxperimenteerd en dat was een wisselend succes. Sommige probeersels waren heel lekker, sommige waren ronduit vies. Eigen schuld. Maar dat was de bedoeling: het product leren kennen en onderzoeken hoe ver je kunt gaan.

Goed. Genoeg van mij. Hier een filmpje waarin mensen die er echt verstand van hebben hun oordeel geven.

1 opmerking:

Lucienne zei

Bedankt voor de tip van de vegetarische slager! Ik woon in deze stad, maar wist nog niet van deze nieuwe winkel! Ik ga er zeker eens kijken.