zaterdag, augustus 14, 2010

Vingerhoedkunst


Ik houd erg van kunst in hoeveelheden. In Leipzig kwamen we in een particulier museum voor moderne kunst: Kunsthalle der Sparkasse. Eén zaaltje slechts met een enorme hoeveelheid rare kunst, op de rand van outsiderkunst. Zoals dit vingerhoedboompje. Het is gemaakt door Marcus Jansen en het heet 'Fingerhüte'.
Veel mensen zullen een afkeer hebben van deze misschien zo op het oog vrij makkelijke kunst, maar ik ben wel altijd wel gefascineerd door kunstenaars die zo'n mal idee uitvoeren. Ik kan in navolging van de vingerhoedvoom ook wel iets bedenken, een scharendraaimolen bijvoorbeeld, maar ik weet ook dat ik dat nooit zal uitvoeren. En had ik wel de durf om het uit te voeren dan zag het er in ieder geval amateuristisch uit. Daarom ben ik wel blij kunstenaars die in hoeveelheden denken.

Coen Peppelenbos
(Kan iemand die scharendraaimolen voor me maken?)

1 opmerking:

Jan Paul zei

Probeer het eerst eens rustig met kurk als basismateriaal, Coen. Daarna kun je je via vingerhoedjes uiteindelijk opwerken tot scharen.