dinsdag, augustus 24, 2010

Venkel in tomatensaus met gorgonzola


Ik heb niet zo'n breed arsenaal aan vegetarische recepten, daarom voelt het wat farizeïsch om een bijdrage te leveren aan een meatless wednesday; alsof ik een kenner zou zijn.

Maar deze gaat al heel wat jaren mee en in mijn vriendenkring is iedereen blij als ze een recept horen voor venkel, want de meesten weten niet wat ze ermee aan moeten. Dat zegt natuurlijk iets over mijn vriendenkring, maar ik projecteer het gemakshalve even op een deel van het bezoekerspubliek van dit blog.

Ik vind het zelf erg lekker omdat je de anijssmaak van de venkel niet zo sterk proeft als wanneer je hem rauw eet, maar hij toch kruidig en flink aanwezig is in de tomatensaus. Het romige van de blauwe kaas past er geweldig bij.

Ingrediënten (4 personen)

• 3 venkelknollen
• een groot blikje tomatenpuree
• oregano (gedroogd) en basilicum (vers of droog)
• 400 ml bouillon (of 1 blokje)
• olijfolie
• 150 gram gorgonzola

Bereiding

1. Breng de bouillon aan de kook.

2. Snijd de groene stelen en pluizen van de venkel en snijd de knol in vieren. De stelen schijnen lekker te zijn als basis voor soep, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Ik gaf ze altijd aan mijn kinderen toen die kleiner waren (kinderen met weinig of geen tandjes vinden venkelstelen vaak lekker om op te kluiven en het is makkelijk vasthouden in een klein handje). De pluizen houd je apart om later over de saus te strooien.

3. Verwijder het hart uit de venkel en snijd de kwarten in kleine stukjes.

4. Verwarm de olie en bak de venkel in twee minuten zonder dat deze verkleurt.

5. Voeg tomatenpuree en kruiden toe (verse basilicum pas op het laatst, gedroogde mag nu) en fruit een paar minuten mee.

6. Giet de bouillon erbij en breng alles weer aan de kook. Stoof de venkel in 8 minuten gaar.

7. Snijd ondertussen de gorgonzola in blokjes en laat die op het laatst in de venkelsaus smelten. Als je verse basilicum hebt, kun je die er nu bij doen.

8. Bestrooi met fijngehakte venkelpluizen.

Op deze manier is het een pastasaus voor tagliatelle of spaghetti.

Je kunt het ook als bijgerecht eten, maar dan moet je de venkelknollen in kwarten snijden, niet in kleine stukjes. Bovendien gebruik je dan slechts 100 ml bouillon, zodat de venkel niet ondergedompeld is in tomatensaus, maar er meer in pootjebaadt.

Ik kon geen foto van het gerecht vinden, maar deze past ook wel op een vegablog. Vergeet niet te flossen na het eten.




Pascale

2 opmerkingen:

Jan Paul zei

Ziet er heel goed uit! Ik heb hier een venkelsalade met sinaasappel ontdekt. Ook erg lekker.

Ionica zei

Ha grappig, ik maak soms een pastasaus die hier erg op lijkt. Maar dan met courgette en een scheutje witte martini. Gorgonzola klinkt misschien nog lekkerder...