zaterdag, augustus 21, 2010

Mijn vriend W.

Eigenlijk werden we pas echt bevriend toen ik uit Amsterdam verhuisde. Als kind had ik hem ook wel gekend, maar toen vond ik hem vooral vervelend. Opdringerig, net op het verkeerde moment komen opdagen: hoehoe, daar ben ik weer. Hij zette je ook altijd te kakken. Had je net je haar gedaan - en dat kon in de jaren tachtig best een werkje zijn - kwam hij weer z'n mening geven. Of even snel naar een vriendin op de fiets. Nou, als hij een van z'n nukken had, kon je dat 'snel' wel vergeten.

Nee, het was geen liefde op het eerste gezicht. Niet dat ik hem haatte, hoor, zo was het ook weer niet. Ik probeerde hem te vermijden. Maar ja, hoe gaan die dingen. Je wordt groter, verhuist naar een plaats aan zee, je loopt elkaar wat vaker tegen het lijf. Tegen wil en dank leer je hem beter kennen. En waarderen, toch.

Toegegeven, subtiliteit is niet zijn sterkste kant. Het blijft een hork. Probeert ie een vuiltje uit m'n lens te halen op het strand bijvoorbeeld. Loop ik de rest van de wandeling met zúlke ogen langs de vloedlijn. Maar soms kan hij ondanks zichzelf heel fijnzinnig zijn. Echt teder. Op zomeravonden fluistert hij zachtjes in mijn oor of strijkt hij over mijn blote schouders; tijdens lange winternachten zingt hij me melodieus in slaap. En hij is hartstochtelijk: als ik boos ben, is er niemand die me zo kan aanvuren om m'n woede uit te schreeuwen. Als ik verdrietig ben, kan niemand de tranen beter van mijn wangen wissen dan hij.

Ik geloof dat ik van hem ging houden toen ik hem nam zoals hij was. Dat is wel vaker zo. En als we strandwandelingen maken, zet ik in het vervolg gewoon mijn bril op.



Pascale

6 opmerkingen:

Mirjam zei

Hij is erg leuk! Ik had 'm alleen niet meteen door ;(. Was meer geïntrigeerd door de man zelf...

Jan Paul zei

Zit er een filmpje bij? Dat kan ik niet zien. Maar de post is heel mooi. (ik weet trouwens wel een geschikt filmpje voor dit stuk).

Mirjam zei

zie je echt geen filmpje? ik gisteren wel en nu ook weer...

Pascale zei

Het filmpje is wel essentieel. Kun je daar youtube ontvangen, of zijn communicatie en vertier daar nog in handen van postduif en toverlantaarn?

Ik weet niet hoe je met je datalimiet zit (kan me voorstellen dat er belangrijker zaken zijn dan filmpjes kijken), maar dit is de link:

http://www.youtube.com/watch?v=2mTLO2F_ERY

Wil ik natuurlijk ook nog wel weten welk filmpje jij in gedachten had.

Jan Paul zei

Youtube werkt niet vanaf mijn iPhone tussen de wijnstruiken. Ik zie witte vlakjes waar een filmpje zou moeten staan.

Ik heb een Franstalige Duitse commercial voor windenergie in gedachten. Een van de mooiste die ik ooit heb gezien. Hij stond twee jaar geleden op dit blog. Hij past zo goed bij dit stukje dat ik vermoed dat je hetzelfde filmpje erbij hebt gezet.

Jan Paul zei

Zie je! Op 25 juli 2007 heb ik er over geblogd. Onvoorstelbaar mooi filmpje.