donderdag, augustus 05, 2010

hommage aan de host - door Corien Oranje

Ah! Jan Paul en Bibi hebben het wc-raampje open laten staan. Ik kruip snel naar binnen. Even de ervaringen van een expatmum delen.



Je zult mijn vier zoons geen fouten horen maken als 'hij was sterker als mij', en het verschil tussen hen en hun zit er ook goed in. Maar na een paar jaar Engelstalig onderwijs blijkt er toch enig achterstallig onderhoud te zijn. De mannen hebben het over fracties in plaats van breuken, ze staan in de lijn in plaats van in de rij, stellen vragen als: 'waarom is het niet DE water, dat makes much more sense' en snauwen elkaar toe: 'Je hoeft me niet te correcteren!!!'
Er moet meer Nederlands gelezen worden, dat is duidelijk. Maar hoe krijg ik ze zover? Alles wat ik aandraag is te stom. Of te saai. Het Achterhuis willen ze niet lezen, want daar staan veel te moeilijke woorden in, en trouwens, ze hebben op school al een project over En Frenk gedaan, dus ze weten alles al.
Met de moed der wanhoop leg ik Kinderen van Amsterdam en Kinderen van Nederland van Jan Paul Schutten op tafel. De volgende morgen vroeg heeft Lennart ze allebei uit.

Een paar dagen later tref ik Justin op mijn bed aan. Naast de computer. Lezend. Tijdens de terugreis naar Jakarta onderhoudt hij mij met spannende verhalen over de tweede wereldoorlog. 'Hoe weet je dat allemaal?' 'O, uit Kinderen van Nederland.'
Ik weet dat ik het niet zou moeten vragen. Maar het is sterker dan ik. 'Maar waarom lezen jullie míjn boeken eigenlijk niet?
Vermoeide blik. 'Maham. Jouw boeken zijn voor meísjes.'

Pijnlijk. Maar ach. Het is wel de griffelwinnaar tegen wie ik het af moet leggen. Dat is een troost.

2 opmerkingen:

Jan Paul zei

Er zijn dingen die altijd bijzonder blijven: de zee, ondergaande zonnen, besneeuwde bergen en complimenten over je boek.

Anoniem zei

wat mij betreft het leukste stukje tot nu toe want oh zo herkenbaar. Vorig jaar via een tip op de blog van Patricia hier terecht gekomen... ben ook een expat moeder met kids op de Engelse school. Oh zo lastig om genoeg leuk Nederlands leesvoer aan te dragen, zeker als je al een paar jaar weg bent en niet zo op de hoogte van wat 'de jeugd' nu leest. Bij ons leest dochter graag Corien's boeken en zoon die van Jan Paul. Toch vind ik ze voor alle kids zeer geschikt. Schrijf ajb allebei veel en veel meer!
Anneloes in Cairo.