maandag, augustus 09, 2010

Een dag te laat

Wij zijn Godvrezend opgevoed. Op Zondag geen lange broek voor de meisjes, maar een nette jurk. De jongens moesten hun voetbal in het schuurtje opbergen en braaf met vader in de Bijbel lezen. Moeder vroeg op een dag vergiffenis voor de zonden van haar jongste zus Madeleine die voor het eerst door een jongen werd gezoend. Moeder zag het en schrok zich subiet een hoedje! Madeleine is dan 19 jaar en zal drie jaar later trouwen met de jongen van wie zij haar eerste zoen kreeg. Want Huib moest eerst centjes sparen zodat hij Madeleine een toekomst kon bieden.

Met mij en God is het niet zo goed gegaan. Ik wilde op Zondag juist flink lawaai maken. Ik wilde op Zondag niet naar de kerk, maar in bomen klimmen en over hekwerken klauteren. Ik wilde op Zondag geen aardappelpuree, maar patat! Moeder zei dat God me zou verlaten als ik me niet aan Zijn wil zou overgeven. Moeder zei dat ik dan mijn hele leven in de waagschaal zou plaatsen. Tja.

Nu is moeder al vijf jaar hemelen en tegen God heb ik al zeker dertig jaar niet meer gesproken. Gisteren was het stil hier, op Jan Paul's weblog. Toen dacht ik even dat dit misschien kwam omdat iedereen toch nog een beetje bang is voor God. En op Zondag de nette jurk draagt. Het zilveren bestek op tafel legt. Of in de kerk het Onze Vader bidt, samen met alle andere gelovigen.

Een dag te laat, deze mooie video van Lou Reed en vrienden. Een Zondag zonder God is een Perfect Day, maar dit nummer mag er ook wezen. Allemaal een goede week gewenst,

Hans-Peter van Wageningen (part-time vader)


1 opmerking:

Jan Paul zei

Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste lezers van dit blog niet zo godvrezend zijn, Hans-Peter. Al weet ik dat een ervan een dominee is.

Mijn moeder, die uit Veenendaal komt, vond het een feest der herkenning. Ik denk trouwens niet dat dat geldt voor de Velvet Underground.