dinsdag, augustus 24, 2010

Boeken (2): Bewaren

Boeken, woorden. Er bestaan mensen die hun boeken wegdoen, nadat ze ze uit hebben. Dat zijn mensen die weinig bewaren of onthecht zijn. Of dit nu bewonderenswaardig of juist beklagenswaardig is, daar ben ik nog niet uit.

Ik ben niet zo. Mijn huis is altijd te klein.
Elk zorgvuldig uitgezocht bibliotheekboek laat ik met een zucht van spijt in de retourbus vallen, nadat ik de uitleentermijn een maximaal aantal keren heb verlengd. Niet zelden schaf ik het daarna alsnog aan.

Ik groeide op in een huis waar de muren behangen waren met boekenkasten en schilderijen. Mijn vader foeterde mij uit toen ik een deltawoning betrok. “Al die schuine wanden, waar laat je je kunst en je boeken?” Hij kreeg gelijk. Ons huis puilt uit. Ondanks onze vindingrijkheid.

Een meisje dat mijn kamer zag, verzuchtte vol bewondering dat ze terecht was gekomen in de torenkamer vol boeken waarover ze net had gelezen.
Nu heb ik helaas geen torenkamer, maar de boekenkasten staan inderdaad rondom, behalve voor het raam. Mijn beste vondst was, dat met een beetje zagen ook onder een bureau boekenkasten passen.

Nu is het huis vol. Tot de volgende vondst. Ik keek naar het plafond, maar er kwam niets.

Deze zomer was het dus zover. We hadden het zo lang mogelijk uitgesteld. Zo belangrijk is ademhalen binnenshuis nu ook weer niet. Maar toch. We moesten eraan. Opruimen. We konden niets anders bedenken.

Alle vage kennissen die we toch al jaren niet hadden gezien en niet wilden herlezen, deden we in dozen. Na theevisite van een leesgrage vriendin bleven er drie over.

Mijn probleem is, dat ik niet alleen over boeken zo denk.
Wat doe je, als je hart groter is dan je eigen huis?

(door Ingrid)

Foto's: kunstwerken van Matej Krén.

1 opmerking:

Jan Paul zei

Wij wonen zo klein dat zelfs muizen ons hoofdschuddend uitlachen. We moeten dus eens in de zoveel tijd met volle tassen naar het boekenkerkhof van De Slegte.

Er zal een dag komen dat we te veel boeken hebben die we niet weg willen doen. Dan moeten we maar verhuizen...