zaterdag, juni 26, 2010

Is die ellende toch nog ergens goed voor.

Mijn ogen zijn de hele dag door waterig en ik kan niet goed lezen. Bovendien kijk ik behoorlijk scheel. Toch heeft deze wazige toestand één voordeel: bij de ballerina-illusie. Kijk het filmpje hieronder. Je ziet de danseressen óf met de klok mee, óf tegen de klok in. Hoe je de ballerina's ziet hangt af van je hersenhelften. Als je rechterhersenhelft dominant is, dan draaien ze met de klok mee. Zo zag ik de danseressen dan ook alleen maar. Maar in deze non-alcoholisch benevelde toestand kan ik de dames naar hartelust alle kanten op laten draaien. Gek.



Het filmpje duurt maar even. Als je de dame als perpetuüm mobile wilt zien (plus extra informatie) dan kun je hier klikken.

14 opmerkingen:

Corien zei

Interessant. Als ik met mijn ogen knipper, draaien ze ineens de andere kant op. Ik vraag me af wat dat over mijn hersenhelften zegt.

bibi zei

Als ik zeg: links! draaien ze links. Zeg ik rechts: dan draaien ze rechts. Gek.

Jan Paul zei

Dat is heel goed. Dat betekent dat de hersenhelften goed in balans zijn. The best of both worlds.

Edward zei

Met de klok mee, bij mij, behalve als ik er maar half naar kijk, alleen naar een hoekje of zo: dan wordt het tegen de klok in! Ook gek!

Jan Paul zei

Als je er half naar kijkt vanuit een andere hoek, dan draait ze weer de andere kant op. Wedden? Dan kijk je met je andere oog. Linkeroog is rechterhersenhelft en andersom.

mart zei

Misschien ben ik wel blind maar ik zie ze maar een kant op draaien en dat is naar rechts.

Ingrid zei

Ik word een beetje draaierig.

Corien zei

wow, Bibi, jij hebt echt total control over je beide hersenhelften!

bibi zei

Corien: Ik kan ook aan twee verschillende boeken schrijven. Met de linkererhand non-fictie, en gelijktijdig met de rechter fictie.

Pascale zei

Hè? Ik heb op het linkje geklikt voor de voortdurende danseres en toen waren er twee: eentje in het artikel zelf en eentje in de advertentie rechts ervan. Zij van het artikel draait linksom en zij van de advertentie draait met de klok mee. Tegelijkertijd. Als ik er maar een zie, draait ze rechtsom.

Ik weet niet of de advertentie er altijd naast staat of wisselt, maar gek is het wel. Ik denk aan schizofrenie.

marieke zei

Uhm bij mij draait ze dus echt alleen maar naar links. Is dat ernstig? Ben ik nu verloren?

Jan Paul zei

Marieke, you're doomed.

marieke zei

ik was er al bang voor...

mart zei

hoera, het werkt.
bedankt.
en hoe gaat het met je ogen?