maandag, mei 31, 2010

Meatless Monday

De volgende keer komt hier een plaatje van het gerecht. Beloofd.


We gaan iets nieuws doen. Elke maandag een vegetarisch recept op deze plek. Het doel is om aan te tonen dat dit minstens zo lekker kan zijn als vlees en vis. Er gelden alleen drie principes waar je je aan moet houden als je vegetarisch kookt. 1 Zorg voor umami in het gerecht. 2 De maillard-reactie helpt ook. 3 Allebei is nog beter.

Umami staat voor hartig. Met vlees en vis heb je dat automatisch. Als je vegetarisch kookt moet je dat via andere ingrediënten in je gerecht stoppen (tomatensaus, kaas, sojasaus, zongedroogde tomaten, groentebouillon: keus genoeg). De maillard-reactie zorgt voor het krokante korstje op het brood, de knapperige pizza-rand, en ook het bruin kleuren van vlees en vis tijdens het braden. Bij vlees en vis heb je het dus al snel, bij vegetarische gerechten moet je wat meer je best doen. Verder is het simpel. Un chaild ken do ze launderie, zou een Fransman zeggen. Ik beschrijf de recepten zo summier mogelijk, met links naar meer informatie.

Vandaag: hartige taart 'caprese'

  • Maak deeg voor een hartige taart (of haal het uit het vriesvak in de supermarkt). Bladerdeeg kan ook, maar is wat vetter. Bedek er een ovenschaal mee.
  • Open een potje pesto (zelf maken is lekkerder) en smeer het op het deeg.
  • Snij tomaten in partjes. Leg ze op de pesto.
  • Leg blaadjes basilicum tussen de tomatenstukjes.
  • Doe daar weer wat stukje mozzarella tussen.
  • Eventueel nog wat snippers rode ui en/of pijnboompitten. Mag wel. Hoeft niet.
  • Nog een paar druppels olie erover en de oven in.
  • Twintig minuten op 180 graden en van daar kijken of het misschien nog iets langer moet.

Serveren met een licht gekoelde jonge fruitige rode wijn.

Zo ziet het ongeveer uit voordat het de oven in gaat. Maar dan natuurlijk wel echte buffelmozzarella gebruiken en niet deze voor geraspte nepmozzarella.


10 opmerkingen:

marieke zei

Ha fijn. bijna net zo fijn als wanneer je het voor me zou komen koken.

bibi zei

Marieke, voor het deeg moet je bij mij zijn!

Alexander zei

Dat ga ik maken. Er is voor het nuttigen nog wat parmezaan overheen gestrooid, zie ik op de foto?

Heel fijn plan, deze receptenreeks-in-wording!

Jan Paul zei

Marieke, kom maar een keer langs. Maakt Bibi het deeg (is echt onovertroffen, vooral het pizzadeeg) en ik de pesto.

Alexander, deze foto heb ik van internet geplukt. De mozzarella die ze hier hebben gebruikt voor droge voorgeraspte mozzarella uit een pakje. Dat heeft weinig met de echte te maken, die in een pakje met wei wordt bewaard om sappig te blijven. Wat extra parmezaan strooien lijkt me niet nodig.

Stefan zei

Kan ik de maandag voortaan overslaan?

Jan Paul zei

Natuurlijk Stefan. In Vlaanderen is donderdag de veggiedag.

Ionica zei

Wat een goed idee! Ga je ook bijdragen van lezers plaatsen?

marieke zei

Ja! ik kom graag langs voor het bibideeg en de janpaulvulling!
X

Alexander zei

Het was lekker!

Jacinta Bokma zei

Goed initiatief Jan Paul! Maarre... Volgende keer zelfgemaakte pesto linken naar een goede vegetarische recepten site in het kader van meatless :-)
deVegetariër, punt nl, dat zeg ik. Check 'm maar 's.
Wij hebben zóveel fijne, lekkere pesto-receptjes (rucola, met noten, peterseliepesto...) en evenzoveel hartige taarten.
PS:
Leuk als je je commentaar bij het recept schrijft!