donderdag, april 22, 2010

Ode aan de truffeltapenade

Al eerder heeft dit blog een ode aan de truffel gebracht. In dat stukje kwam al naar voren hoe lastig het is om een goede truffel te vinden. In deze tijd van het jaar is het zelfs onmogelijk. Toch is er geen reden tot wanhoop voor de truffelliefhebber. Je kunt namelijk het hele jaar door genieten van het heerlijke en onevenaarbare truffelaroma.

Ik ben niet echt een fan van truffelolie. Een klein beetje is prima als smaakmaker. Maar als je een druppel teveel gebruikt heb je de volgende ochtend nog het idee dat je zojuist een liter petroleum achterover hebt geslagen. Truffeltapenade is daarentegen wel een feest. Het zorgt echt voor een flinke truffelboost in (pasta)sauzen en champignongerechten en je zult er niet snel teveel van gebruiken. Een theelepel tapenade verandert je roomsaus in een verrukkelijke truffelroomsaus.

En de mogelijkheden zijn eindeloos. Een simpel voorbeeld: de truffeltosti. Brood, kaas (mozzarella is heerlijk, maar elke jonge kaas kan) en verse of zongedroogde tomaten en natuurlijk een laagje truffeltapenade. Lekker!

4 opmerkingen:

Ionica zei

Ook heel fijn: paprikasalade met een beetje peper, olijfolie en truffeltapenade. Waar koop je de jouwe? Ik haal hem op de markt bij een paddenstoelenkraam, is een ander merk dan op de foto.

Jan Paul zei

Mijnes komt van de groenteboer. Dat is ook niet het merk van op de foto, maar van het wereldberoemde merk ElleEsse. Er zit maar tien procent truffel in, maar je proeft 100%.

Maak je die salade van rauwe of geroosterde paprika's?

Ionica zei

ElleEsse, die zal ik ook eens proberen, ik weet even niet hoe de mijne heet (hij is net op).

Die salade is met rauwe paprika's, drie kleuren door elkaar. Heb ik afgekeken van een bevriende kok.

ted zei

10% Truffel en dat smaakt naar 100%? Pff, da's nog niks. Wij hebben aardbeiensnoepjes en die smaken naar 100% aardbeien en er zit 0% aardbei in. - Nou ja, ik overdrijf een beetje. Er zit 0,01% aardbei in.