vrijdag, maart 19, 2010

Pijnboompittenbitter


Al een paar dagen heeft alles wat ik eet een bittere nasmaak. Elke hap smaakt gewoon zoals het hoort, maar de nasmaak komt meteen nadat ik het heb doorgeslikt. Heel erg is het niet, maar raar is het wel. Daarom ging ik maar even googelen. Meteen bingo. Het komt door de pijnboompitten. Sommige Chinese pijnboompitten kunnen dagenlang(!) een bittere smaak veroorzaken. Ik heb ze gebruikt in een ovenschotel en ik heb er pesto van gemaakt. Die pesto is heel lekker – en helemaal niet bitter – maar als ik hem nu op maak zit ik nog eens dagenlang met een bittere smaak in mijn mond. Ik vrees dus dat ik de pesto maar moet weggooien. De desbetreffende pijnboompitten in kwestie (Super de Boer uit het koelvak) bevinden zich reeds in de vuilnisbak.

8 opmerkingen:

Kirsten zei

De pijnboompitten uit het Middellandse Zeegebied schijnen de bittere nasmaak niet te hebben. Let echter op met producten als mediterrrane (salade)mix. Hierin zitten vaak ook pijnboompitten uit China. Er zit dan iets anders in dat uit het meditterane gebied komt, zodat ze wel de benaming 'mediterraan' kunnen gebruiken.

Jan Paul zei

Klopt. Dit was de eerste keer dat ik deze pitten gebruikte, en bij andere pitten heb ik nooit last gehad.

Het slechte nieuws is dat ik op een site las dat het wel twee weken kan duren...

Kirsten zei

Sterkte...

Igor zei

Aha, nog een slachtoffer.
Ik moest het twee keer meemaken voor ik achter de oorzaak kwam.
De pijnboompit heb ik sindsdien afgezworen, maar misschien ga ik toch maar heel voorzichtig een mediterraan pitje proeven.
Sterkte, Paul.

ted zei

Zonnebloempitten zijn toch een goedkoop alternatief?

Jan Paul zei

Weet ik niet. Ik weet wel dat er mensen zijn die pesto met cashewnoten maken. Zelfs in Italië.

Maar misschien is het wel heel lekker met zonnebloempitten. Ook lekker is zonnebloempitten roosten met suiker (dat gaat caramelliseren) en wat zout. Hmm... Nog lekkerder is een beetje citroensap erbij. Maar dan moet je het heel snel opeten, anders worden de pitten zacht.

Anoniem zei

Ik herken dit! Was ook slachtoffer kben gelijk gaan zoeken op internet heb er zeker 4 dagen last van gehad, en ook bij Super de Boer gekocht!! wel jammer want tis zo lekker in een salade!
greetzz r-ita

Mark zei

Bedankt voor de tip, ik maar denken dat het door de drank kwam.

Op dit plaatje kan je het verschil zien tussen de Chinese en de Europese pijnboompit.