vrijdag, februari 26, 2010

Ja wij kunnen!

Gina laat zien wat je kunt bereiken als je je ergens voor inzet. Ze heeft nog een paar handtekeningen nodig voor haar petitie en dan kan ze het Vlaamse parlement aanschrijven om te vragen of een van de politieke partijen haar actie wil adopteren. Verder heeft ze nog diverse andere resultaten geboekt. Kijk maar op haar blog.

Het is haar gewoon aan het lukken!

Maar doe effe niet zo lullig. Ik mis nog een paar namen op de petitielijst. Gewoon tekenen. Dan kan Gina vandaag nog naar het parlement. Het is gratis. Je wordt niet lastig gevallen met spam of nare vervolgmailtjes. En je pest er stropers mee. Een winwinwin-situatie lijkt me.

Als je je best doet, dan kun je heel veel voor elkaar krijgen. Dat blijkt ook uit een link die Coen stuurde. Carrotmob. Ik had er nog nooit van gehoord. Het werkt heel simpel. Wat maakt het uit welk merk tandenborstel je koopt? Niets. Stel dat je nu met een grote groep mensen tandenborstelfabrikanten benadert met het volgende voorstel:

Beste tandenborstelfabrikant. Wij van Carrotmob zijn een organisatie met honderdduizenden en misschien binnenkort wel miljoenen leden. Stel dat wij voortaan allemaal uw producten kopen. Hoeveel van de winst daarvan wilt u investeren in een duurzamer productieproces?

Uiteraard wordt de fabrikant met het hoogste percentage gekozen door Carrotmob. De fabrikant hoeft zijn prijs niet te verlagen, maakt meer winst en produceert duurzamer. Winwinwin. Het lijkt wel een petitie tegen stropen met stroppen...

Hier een (iets te lang) filmpje over hoe Carrotmob werkt.

Carrotmob Makes It Rain from carrotmob on Vimeo.



Dank voor de tip, Coen!

5 opmerkingen:

Ionica zei

Ik had het even gemist, maar ik heb de petitie zonet getekend. Goed dat je dit doet Gina!

Ik las ook nu pas het heldenverhaal van de geredde koe. Ik ga gelijk wat geld overmaken naar stichting Leemweg. Al voel ik me als vleeseter wel een beetje hypocriet.

Wel grappig dat deze site ineens een soort dieren-aktie-blog wordt.

Jan Paul zei

Wees maar niet bang, Ionica. Binnenkort gaat dit blog weer op oude voet verder. Het is een toevallige loop van omstandigheden.

En fijn dat je getekend hebt. Ook de andere bloglezers! Het heeft geholpen: er zijn nog maar 73 handtekeningen nodig (om 14.15 uur).

bibi zei

Hoi Ionica, dat is niet hypocriet. We hebben tot nu toe 686,25 aan donaties gekregen. Een ruwe schatting vertelt dat daarvan de helft vlees eet. Misschien is het een rare vergelijking, maar als er in de stad een autovrije straat bijkomt dan ben ik blij (terwijl ik toch auto rijd). Laat weten of dit een kromme gedachte is, en verzin in plaats daarvan gerust een nieuwe vergelijking. Dank in ieder geval!

Jan Paul zei

En de duizend handtekeningen zijn binnen. Iedereen die getekend heeft: super!

Natuurlijk Evenwicht Equilibremael zei

hoi Ionica, beda-haankt! ik denk niet dat vlees eten en geld doneren voor Leemweg elkaar bijt. wij eten ook nog steeds vlees, al is het op bescheiden vlak en louter scharrelvlees, de kruimels gehakt in de spaghettisaus zijn doorgaans ook sterk in de minderheid vergeleken met de gestoofde paprika, lente-uitjes en wellicht zelfs peperkorrels.

het is de waanzin van de vleesindustrie waartegen je ageert en waarvan Felius een mooi symbool is, eigenlijk. hoe het ook kan.

sinds ik landelijk woon, heb ik iets meer inzicht gekregen in het boerenleven. er zijn hier veel soorten boeren. dicht bij staat ook helaas een varkensboerderij waar ik soms geschreeuw hoor dat het me de stuipen op het lijf jaagt. de eerste keer stond ik als aan de grond genageld, onze honden ook. bah. dat zijn absoluut de mindere ervaringen. maar zo zijn er ook boeren die van elk kalf houden en nu aan het afbouwen zijn, want het valt hen steeds zwaarder om afstand te doen van een koe... dit gaat dan niet eens om tientallen, maar een dozijn koeien die genoeg ruimte krijgen en lekker scharrelen. de vrouw verbouwt nu meer groente voor de verkoop en om in hun levensonderhoud te voorzien.

en we hebben idd meer dan 1000 handtekeningen nu die naar alle Belgische regeringen gaan, want dit kleine landje heeft me toch een hoop regeringen hahaha. maar het Waals parlement is het meest belangrijk. de brief die gestuurd kan worden is in het Frans, het Nederlands en het Engels.

ook dragen mensen bij voor het drukken van flyers bij een toch al goedkope sociaal betrokken eco-drukkerij in Sittard!

en het idee van Bibi en Jan Paul om de koe te kopen... dat is wat wij hier nu dus ook geopperd hebben, omdat de wetgeving misschien niet zoo snel kan worden aangepast.. het bos kopen! ik heb al met de eigenaar gesproken, maar die zei nee, tenminste... hij weet nu wat er aan ten grondslag ligt en zou er erover nadenken.. straks breng ik hem wat leesvoer en leg ik hem de bedoeling nog eens extra uit. een bos dat voor de dieren die er wonen bestemd is, zoals de dassen... en een bos dat als beschermd gebied NIET meer toegankelijk is voor jagers of liever gezegd, de familie Baudinet. want dat zijn de grootste boosdoeners in dit dorp. zij laten de vossen in de stroppen gewoon wegrotten, en ook de dassen. dat heeft de Waalse natuuropziener van Natagora met eigen ogen gezien.
Maar daarom moet de eigenaar van dat bos gewoon ja zeggen... dan kunnen we beginnen met geld inzamelen om van dat bos een klein reservaatje te maken... misschien wil ook Natagora wel iets aankopen, zij krijgen daar subsidie voor. dus eerst aantonen dat er dassen leven en dat er dassenburchten zijn om dat hele mechanisme in werk te zetten... enfin. de Baudinets voor het gerecht slepen heeft al 2 keer gefaald... het lijkt wel een thriller of misdaadverhaal...google maar eens op naam Pierre Baudinet braconnage...

oeps, dit is alweer erg lang, sorry.
iedereen dank voor het stemmen en met 2000 flyers/posters die we overal gaan ophangen en verspreiden, blijven we dit onder de aandacht houden :-)

in mei komt er een item op de RTBF, ook het filmpje wordt uitgezonden.... ben benieuwd of dat weer nieuwe reacties en gevolgen heeft... want tegen die tijd hebben we ook alweer meer over de wandaden van de Baudinets gepubliceerd... zonder dat zij ons kunnen aanklagen of wat dan ook... de oude man schijnt Alzheimer te hebben, is 88 jaar. tot voor enkele dagen reed ie nog elke dag rond, de velden en voederplaatsen te inspecteren... dat ie nog lang maar niet doodgaat en voordat ie zijn laatste adem uitblaast moet incasseren dat de Baudinet clan niet langer meer de baas is in Bassenge en Eben Emael... geen vermoorde katten en honden meer, langzaam gestorven vossen en dassen, geen vergiftigde reigers en buizerds of duiven neergeknald uit fruitbomen, alleen omdat ze het kunnen...
ok.