woensdag, februari 24, 2010

De jodel van Tarzan


Afgelopen vrijdag was ik bij een lezing over wolfskinderen. Kinderen die door dieren zijn opgevoed. Een van de sprekers vertelde over Tarzan. En dan met name over zijn jodel. Zijn interpretatie van die jodel ging me wat ver. Maar er zit wél een wonderbaarlijk verhaal achter, ontdekte ik op internet. Komt het:

Coca Cola is een geregistreerd handelsmerk. Mercedes Benz. Zelfs de Mc van McDonalds. En... en... en... de jodel van Tarzan. Echt waar. Het is namelijk niet zo maar een jodel. Luister eerst maar eens goed. Dit is de jodel van Tarzan als hij het ook even niet meer weet.



Het is trouwens ook de jodel als hij het wel weer even weet. Als hij iemand wil waarschuwen, als hij blij is, als hij zojuist gepoept heeft, enzovoort. Alle jodels zijn namelijk exact hetzelfde. Johnny Weismuller heeft altijd volgehouden dat hij die jodel zelf heeft bedacht. Het is hem vergeven. In werkelijkheid is het een waar huzarenstukje van sound engineering uit die tijd. De jodel is namelijk opgebouwd uit:

1 Inderdaad de schreeuw van Johnny.
2 De schreeuw van een hyena, achterstevoren gedraaid met een afzwakkend volume.
3 Een noot gezongen door de sopraan Lauren Bridges. Langzamer afgespeeld op verschillende snelheden, voor de toonhoogtevariaties.
4 De jank van een hond, heel zachtjes.
5 Een krassende toon op een viool (de g-snaar), heel zachtjes.

En de jodel is ook nog eens een palindroom! Draai je hem achterstevoren, dan hoor je precies hetzelfde geluid. De jodel was zo'n succes dat ze hem in vele Tarzanfilms, ook tientallen jaren na Weismuller, nog gebruikt hebben.

Mocht je hem dus voor commercieel gebruik willen nazingen: dat mag niet. Hij staat als volgt geregistreerd in het Amerikaanse handelsregister:

From the List of Sound Trademarks (Sensory Marks), United States Registrations
Serial No: 75326989 ~ Registration No: 2210506
Current Status: Registered Applicant/Owner: Edgar Rice Burroughs, Inc.
Description:
The mark is a yell consisting of a series of approximately ten sounds, alternating between the chest and falsetto registers of the voice, as follow - 1) a semi-long sound in the chest register, 2) a short sound up an interval of one octave plus a fifth from the preceding sound, 3) a short sound down a Major 3rd from the preceding sound, 4) a short sound up a Major 3rd from the preceding sound, 5) a long sound down one octave plus a Major 3rd from the preceding sound, 6) a short sound up one octave from the preceding sound, 7) a short sound up a Major 3rd from the preceding sound, 8) a short sound down a Major 3rd from the preceding sound, 9) a short sound up a Major 3rd from the preceding sound, 10) a long sound down an octave plus a fifth from the preceding sound.

3 opmerkingen:

mart zei

beste Jan Paul,

Kan je asjeblieft dat filmpje weghalen?
Want mijn vader luistert het 20 keer per dag.

Bedankt.

Groetjes van Mart

Jan Paul zei

Misschien is dat een slecht idee, Mart. Dan zou je vader zelf wel eens kunnen gaan jodelen: 'Aaaahoehoehoehaaaa! Me Tarzan, you Henda.' Lijkt me veel erger.

karin zei

Ik zal mijn vriend even aansporen om te oefenen. Hij heeft wel eens op mijn verzoek aan een liaan gebungeld dus ik heb goede hoop. :-)