vrijdag, januari 08, 2010

Worst (1)


Het gaat me steeds makkelijker af om vegetarisch te eten. In 2009 heb ik geen enkele keer vlees gekocht als ik zelf kookte. Alleen in het buitenland at ik het. Of als ik in een restaurant was waar het alternatief niet zo denderend was. Een prettig gevolg is dat daardoor mijn smaak is veranderd. Vroeger kon je me wakker maken voor een biefstuk, maar ik mis het nu voor geen meter. Hetzelfde geldt voor veel andere soorten vlees. Toch zijn er wel degelijk dingen die ik blijf missen. Dit is mijn top drie van meest gemiste carnivorische lekkernijen:

3 Buffalo chicken wings - het liefst door mezelf klaargemaakt in een marinade van onder andere tabasco, worcestershiresauce en appelazijn. Ik maakte het bijna nooit omdat het hele huis daarna twee weken lang naar gefrituurde kip rook, maar lekker was het wel.

2 Gyrosvlees - op zo'n pitabroodje met allerlei sauzen. Lekkerder dan shoarma.

1 Worst - bijna alle soorten, op andouilette na. Van mortadella tot de salsicce in de gramigna-ragù. En van rookworst bij de boerenkool tot zo'n half heerlijk ruikend barbecue-worstje.

Voor veel gerechten kun je wel een eenvoudig vegetarisch alternatief vinden. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer pasta met nep-gehakt gemaakt zonder dat de gasten door hadden dat het vegetarisch was. Maar juist mijn topdrie is niet vegetarisch na te maken. Daarom ging ik zelf op zoek naar een alternatief...

3 opmerkingen:

bibi zei

Op 3. salami.
Op 2. paté.
Op 1. bitterballen
reservegetal: worst.

Lucienne zei

Onder invloed van het woord 'vegetarisch' las ik in plaats van reservegetal 'reserVEGETAL' (Frans voor 'plantaardig' :).

Lucienne zei

ehm, en Engels natuurlijk :).