zaterdag, januari 16, 2010

Vuurwerkcampagne!?

Weten we het nog, de campagne tegen vuurwerk van vorig jaar? Het doel was om een dierenvoermerk zo ver te krijgen dat ze een soortgelijke campagne gingen voeren. Een paar merken wilden niet, maar Pedigree had wel interesse. Daarna werd het een 'Nee, wij bellen u wel-verhaal.' En uiteindelijk – na toch maar zelf gebeld te hebben – was het allemaal te kort dag. Goed. Hmpf. Nou ja, moet kunnen.

Blader ik gisteren de Adformatie door en wat zie ik? Pedigree had dit jaar wél een campagne. Niet gemaakt door het reclamebureau dat mij heeft geholpen, maar door het gerenommeerde TBWA/Neboko. Ik had zoiets eigenlijk wel verwacht. Dit soort dingen gebeurt. Als een onbekende kapper met een goed idee voor een nieuw kapsel komt, zullen veel mensen dat idee door hun vertrouwde kapper laten uitvoeren. Met reclamebureaus is dat net zo.

Neboko bedacht een campagne waarin rotjes en vuurpijlen 'jankende labradors,' 'gillende teckels' en 'trillende dobermans' heten. Ik vind het op zijn zachtst gezegd een vrij belabberde advertentie. Creativiteit om de creativiteit. Terwijl het creativiteit om de effectiviteit zou moeten zijn. En een effectiever beeld dan een zielig dier bestaat niet, lijkt me.

(Soms is creativiteit niet eens nodig. De tekst 'drie keer per dag vers gebakken brood' bij een bakker is effectiever dan welk rijmpje, welke grap, welke metafoor dan ook. Maar dat terzijde.)

Maar het wordt nog gekker. Want toen ik op zoek ging naar een afbeelding van de Pedigree-advertentie stuitte ik ineens op deze advertentie van Erwin Schieven en Emiel van Beek uit 2007... De tekst is niet te lezen, maar er staat o.a.: 'voor honden klinkt vuurwerk harder.'



En deze advertentie vind ik wél heel goed. Effectief zonder zielig dier. Het kan dus toch. Maar het is toch wel verwonderlijk dat de mensen op de afdeling marketing en communicatie niet hebben gezegd dat ze in 2007 al een soortgelijke campagne hadden gedaan. Waarschijnlijk wisten ze het niet. Want marketingmanagers blijven meestal nog korter bij het bedrijf waar ze werken dan voetbaltrainers...

6 opmerkingen:

Jan Paul zei

Op de site van Pedigree las ik iets interessants. Ik dacht dat je dieren die bang voor onweer of vuurwerk zijn nooit mocht troosten. Je zou ze zo bevestigen in hun angst, waardoor ze altijd bang blijven.

Dat is maar ten dele zo. Als een hond zo bang is dat hij trillend in een hoekje zit, leert hij toch niets meer. Je kunt hem dan best troosten.

Ingrid zei

Ik heb dat dit jaar en vorig jaar al met succes bij mijn kat uitgeprobeerd. Die kroop ook altijd achter de kast. Eén jaar zelfs achter het fornuis, waar helemaal niet genoeg plek was voor haar (toen) ruim zes kilo en met de oven aan.

Ooit (lang geleden, na het ovenavontuur) probeerden we kalmerende tabletjes van de dierenarts. Nooit doen! Dat was nog veel zieliger. Daar werden hun ledematen slap van, terwijl ze nog steeds totaal in paniek waren en dus niet eens meer weg konden kruipen. Da's echt nog veel erger.

Vorig jaar hebben we haar wel aangesproken (dus niet genegeerd), maar op 'gewone' toon. Dus niet de 'ach wat zielig kom maar hier'-toon. Ook hebben we (afleidende) muziek opgezet, luxaflex dicht gedaan, en dus tegen haar gepraat over dat dit allemaal normaal was en niks aan de hand op opgewekte toon. Na vijf minuten had ze het bekeken achter de kast en na een half uur lag ze gewoon tussen het knallen door op schoot.

Dit jaar wilde ze zelfs zien wat er nou aan de hand was en heb ik de luxaflex open gedaan en haar opgetild om te kijken. Vond ze niet bijster interessant, maar echt heel angstig was ze toch niet.
Dus troosten: ja, maar niet bevestigen in hun 'zieligheid'. Dat kan helpen.

Overigens heb ik zelf een rothekel aan harde knallen en word ik benauwd van de dampen. Ik houd dus ramen en deuren dicht. Dat is ook al rustiger voor dieren.

ted zei

Rijmpjes werken niet, Jan Paul? Dus deze slogan is eigenlijk zinloos?:
Koop geen granen en grutten
maar de boeken van Jan Paul Schutten!

Jan Paul zei

Ted, dat haalt het niet bij de eenvoudige waarheid:

Koop het volledige oeuvre van Jan Paul Schutten en vind het ware geluk.

corien zei

Dat kan veel overtuigender.

In 10 dagen viel ik ruim 7 kilo af. Mijn geheim? Koop de boeken van Jan Paul Schutten en ontdek zelf hoe u zonder hongerlijden en zonder saaie oefeningen vet verliest en uw strakke figuur weer terugkrijgt!

Jan Paul zei

Kan natuurlijk ook, Corien. Zolang het maar de waarheid is. In mijn vernieuwde profiel heb ik een alternatief gezet.